وزارت صحت: دلیل وخامت اوضاع در کشور گردش وسیع نوع دلتای کرونا است

وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که ظرفیت تشخیص نوع دلتای ویروس کرونا (ویروس هندی) توسط متخصصین داخلی در لابراتوارهای مرکزی این وزارت ایجاد شده است.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه امروز (شنبه، ۵ سرطان) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که در حال حاضر ۵۵ تا ۶۰ درصد موارد مثبت کرونا از نوع دلتای آن است.

آقای مجروح همچنین گفت که نوع دلتای ویروس کرونا به‌گونه‌ی سریع و وسیع در کشور در حال انتشار است و یکی از دلایل افزایش تعداد موارد مثبت کرونا و وخامت اوضاع نیز گردش همین نوع ویروس کرونا است.

او گفت که دو روز پیش به‌گونه‌ی نمونه ۱۹ مورد مشکوک در لابراتورهای مرکزی وزارت صحت عامه آزمایش شده است که از این میان، ۱۱ نمونه‌ی آن نوع دلتا و هشت نمونه‌ی دیگر آن نوع آلفا یا ویروس انگلیسی تشخیص شده است.

ظرفیت تشخیص نوع انگلیسی ویروس کرونا قبلا در لابراتوارهای مرکزی وزارت صحت عامه ایجاد شده بود.

از سوی هم، سرپرست وزارت صحت عامه گفت که روند آزمایش موارد مشکوک به ویروس کرونا یک روند طولانی است، اما اخیرا متخصصین افغان با حذف دو مرحله، این روند را از لحاظ زمانی کوتاه کرده‌اند.

آقای مجروح گفت که مراحل انتقال نمونه در ابزار VTM از یک ولایت به ولایت دیگر و کیت‌های استخراجی از روند آزمایش نمونه‌های مشکوک به ویروس کرونا حذف شده است. او استدلال کرد که وسایل و مواد مصرفی در این دو مرحله کم‌یاب و قیمت بود.

همین‌طور، مجروح گفت که مردم هنوز هم دستورالعمل‌های صحی را درست رعایت نمی‌کنند و هتل‌ها در برخی از ولایات باز است. او گفت که شماری از میزبان‌ها و مهمان‌های این هتل‌ها چند روز پس از مهمانی برای بستری شدن به شفاخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

وحید مجروح گفت که تأثیرات وضع قرنطین و وضع محدودیت بر فعالیت برخی اصناف و مسدودکردن دانشگاه‌ها و مکاتب قابل لمس است، اما وضع محدودیت در شهرها درست مدیریت نشده است. او افزود در صورتی که وضع قرنطین درست مدیریت می‌شد، وضعیت بهتر از حالا می‌بود.

با این حال، آقای مجروح گفت که وزارت صحت عامه به‌خاطر بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌های خصوصی «شدیدا» زیر فشار اقشار مختلف جامعه قرار دارد. مجروح گفت که روزانه ۵۰ درصد وقت‌شان برای قناعت‌دادن کسانی صرف می‌شود که بر وزارت صحت عامه فشار وارد می‌کنند.

آقای مجروح در ادامه گفت که وزارت صحت عامه مجبور است طرحی را برای تعیین سرنوشت مکاتب و دانشگاه‌های خصوصی آماده کند. به‌گفته‌ی او، یک کمیته ملی در چارچوب این وزارت امروز تشکیل می‌شود تا در این زمینه کار کند.

مجروح گفت که این کمیته سر از امروز با مسئولان وزارت‌های معارف، تحصیلات عالی، اداره عالی تعلیمات تخنیکی و مسلکی و اتحادیه مکاتب و دانشگاه‌های خصوصی طرحی را برای میکانیزم بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها با رعایت حداقل احتمامات وقایوی تهیه کنند.

سرپرست وزارت صحت عامه در ادامه گفت که قرار است واکسین کرونای نوع «جانسون و جانسون» از امریکا به کابل برسد.

او گفت که در کنار کارمندان صحی و افراد بالاتر از ۴۰ سال، تیم‌های اداری مکاتب و دانشگاه‌ها و والدین دانش‌آموزان صنوف اول تا سوم در مرحله‌ی اول و والدین صنوف چهارم تا ششم در مرحله دوم واکسین کرونا دریافت خواهند کرد.

او تأکید کرد که در مورد بازگشایی مکاتب پس از تطبیق واکسین کرونا تصمیم گرفته خواهد شد.