شیوع بیماری قارچ سیاه در میان بیماران کرونایی؛ مجروح از مصیبت دیگر خبر داد

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که واقعات قارچ سیاه در نزد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در حال افزایش است.

آقای مجروح آمار مشخصی در این مورد ارایه نکرده، اما میرویس علی‌زی، معاون سخن‌گوی وزارت صحت عامه در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تا صبح امروز (شنبه، ۱۲ سرطان) دو مورد قارچ سیاه در افغانستان تشخیص شده است.

آقای علی‌زی همچنین گفت که یک مورد مشکوک دیگر قارچ سیاه نیز شناسایی شده، اما هنوز تشخیص نشده است.

مجروح در صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود نوشته است درحالی که افغانستان از مصیبت اصلی کرونا رهایی نیافته‌، دچار مصیبت دیگری از نوع بیماری (قارچ سیاه) شده است.

از سوی هم، سرپرست وزارت صحت عامه نوشته است که دامنه‌ی مصیبت کووید۱۹ درحال گسترش است و در صورتی که تمامی افراد جامعه مسئولیت‌پذیر نشوند، جان افراد بیشتری را خواهد گرفت.

مجروح افزوده است که جلوی کرونا با آکسیجن گرفته نمی‌شود، حتا اگر به درب هر منزل یک دستگاه تولید آکسیجن نصب شود.

به‌گفته‌ی او، کرونا را می‌توان با پوشیدن ماسک، دوری از تجمعات در فضای بسته، شستن مکرر دست‌ها و دوری از افراد دارای اعراض و علایم ابتلا به کرونا ودر نهایت تطبیق واکسین، گرفت.

وحید مجروح گفته است که دولت از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تدارک و خریداری واکسین استفاده می‌کند.

به‌گفته‌ی او، تا کنون حدود یک میلیون دوز واکسین کرونا در کشور تطبیق شده و هفته‌ی آینده ۱.۵ میلیون دوز واکسین جانسون و جانسون و طی یک یا دو هفته پس از آن، ۱.۵ میلیون دوز واکسین دیگر از همین نوع در اختیار دولت افغانستان قرار می‌گیرد.

همچنین، او گفته است که افغانستان در اواسط ماه جاری میلادی حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسین استرازینکای هندی را از طریق برنامه‌ی کوواکس دریافت خواهد کرد.