معرفی‌نشدن مراد به‌عنوان والی، اقتدار جمهوریت را زیر پرسش می‌برد

نامه‌ی سرگشاده‌ی نمایندگان دایکندی به غنی:

به‌دنبال معرفی‌نشدن مرادعلی مراد به‌حیث والی دایکندی، نمایندگان این ولایت در مجلس نمایندگان در یک نامه‌ی سرگشاده به رییس‌جمهور اشرف غنی گفته‌اند که این موضوع اصل حاکمیت و اقتدار «جمهوریت» را زیر پرسش می‌برد.

در این نامه که با امضای سیدمحمدداوود سادات ناصری، علی‌اکبر جمشیدی، ریحانه آزاد و محمدظفر صادقی روز گذشته (جمعه، ۲۵ سرطان) منتشر شده، آمده است که حکم رییس‌جمهور غنی در مورد معرفی آقای مراد به‌حیث والی دایکندی به‌دلیل «ملحوظات سیاسی» تطبیق نشده است.

در نامه تأکید شده است که بازگشت هواپیمای حامل مرادعلی مراد از فضای شهر نیلی، مرکز دایکندی و معرفی‌نشدن او به‌حیث والی، باعث ناراحتی شدید و خشم مرد این ولایت شده است. امضاکنندگان نامه گفته‌اند که این موضوع در رسانه‌های اجتماعی کاملا آشکار است.

آنان همچنین گفته‌اند که دایکندی هم‌اکنون درگیر جنگ است و این وضعیت ایجاب می‌کند که باید یک فرد «خوشنام نظامی» همانند آقای مراد در رهبری این ولایت تعیین شود تا خطرات و تهدیدات موجود را دفع و مردم را در حمایت از نظام منسجم کند.

از سویی هم نمایندگان مردم دایکندی در مجلس نمایندگان تأکید کرد‌ه‌اند که آقای مراد به‌عنوان شخص «بی‌طرف» و یک «جنرال نظامی» مورد حمایت همه‌ی طیف‌های اجتماعی است. به گفته‌ی آنان، همه‌ی مردم این ولایت از معرفی او به‌عنوان والی حمایت می‌کنند.

نامه‌ی سرگشاده‌ی نمایندگان مردم دایکندی در مجلس نمایندگان به رییس‌جمهور غنی

آقای مراد که قرار بود در تاریخ ۲۳ سرطان به عنوان والی دایکندی معرفی شود، هواپیمای حاملش از آسمان شهر نیلی برگشتانده شد.

منابع معتبر و آگاه در آن زمان به روزنامه اطلاعات روز گفتند که دلیل برگشت هواپیمای حامل مرادعلی مراد از آسمان نیلی، مخالفت محمد محقق، مشاور ارشد رییس‌جمهور اشرف غنی در امور سیاسی و امنیتی با انتصاب او به‌عنوان والی دایکندی بوده است.

به‌گفته‌ی این منابع، آقای محقق به رییس‌جمهور غنی تماس گرفته و گفته است که براساس توافق دو طرف، والی دایکندی باید از افراد نزدیک به او مقرر می‌شد، اما در تعیین مرادعلی مراد نه با او مشورت شده و نه پست بدیلی پیشنهاد شده است.

طبق اظهارات این منابع، محقق در این تماس به آقای غنی گفته است که از میان او و مرادعلی مراد باید یکی را انتخاب کند و در صورتی که توافق میان دو طرف عملی نشود، او از سمت مشاوریت استعفا خواهد کرد.