همکاران محلی نیروهای امریکایی

امریکا روند خروج کارمندان محلی نیروهای امریکایی را از هفته‌ی اخیر ماه جولای آغاز می‌کند

سفارت امریکا در کابل اعلام کرده است که روند خارج کردن کارمندان محلی نیروهای امریکایی در افغانستان را آغاز می‌کند. این سفارت گفته است که این روند برای افرادی که درخواست‌های ویزای ویژه‌ی مهاجرت‌شان از قبل طی مراحل شده است، در جریان هفته‌ی اخیر ماه جولای آغاز می‌شود.

در اعلامیه‌ی این سفارت که امروز (شنبه، ۲۶ سرطان) منتشر شده، آمده است که به‌خاطر حفظ امنیت روند خروج کارمندان محلی نیروهای امریکایی، جزئیات بیشتر این سفر و یا تعداد افرادی را که قرار است خارج شوند، همگانی نمی‌تواند.

در اعلامیه به نقل از راس ویلسن، سرپرست سفارت امریکا در کابل آمده است: «سفارت ایالات متحده برای حمایت از روند انتقال کارمندان محلی نیروهای امریکایی با وزارت امور خارجه هماهنگی خواهد کرد. این امر به ایالات متحده امکان می‌دهد تا تعهد خود را نسبت به کسانی که در شرایط دشوار و خطرناک، به کشور ما خدمت کرده‌اند، انجام دهد.»

این درحالی است که روند صدور ویزای ویژه‌ی مهاجرت به امریکا که به‌دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود، پنج روز پیش از سر گرفته شد. سرپرست سفارت امریکا گفته است که در حال حاضر روی تسریع روند طی مراحل موفقانه‌ی ویزای ویژه‌ی مهاجرت تمرکز خواهد شد.

از سوی هم، سفارت امریکا در این اعلامیه‌اش گفته است که ایالات متحده به حمایت جدی خود از مردم افغانستان و نهادهای این کشور از طریق کمک‌های امنیتی، انکشافی، بشری و سیاسی ادامه می‌دهد.

سفارت امریکا افزوده است که به توانایی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان برای دفاع از کشورشان اطمینان دارد، اما آینده‌ی افغانستان در نهایت باید از طریق میز مذاکره حل شود.

در اعلامیه آمده است که هدف ایالات متحده جلوگیری از استفاده‌ی خاک افغانستان به‌عنوان پناه‌گاهی امن برای حملات تروریستی به ایالات متحده و متحدان آن است.

سفارت امریکا در ادامه همچنین گفته است که رشد اقتصادی و خودکفایی افغانستان، «حفظ و ادامه‌ی دستاوردهای آموزشی، صحی و حاکمیت قانون»، «توانمندسازی و حمایت از حقوق زنان، دختران و اقلیت‌ها»، تقویت جامعه‌ی مدنی و پاسخ‌گویی به نیازهای بشردوستانه از اهداف دیگر ایالات متحده در افغانستان است.