طالبان در گرو جهل مقدس

طالبان در گرو جهل مقدس

عبدالحمید زاهدی، دانشجوی حقوق و علوم اسلامی

تعبیر جهل امروز بیشتر در مقابل علم به کار می‌رود؛ یعنی نداستن یا نادانی. ما کسی را جاهل می­دانیم که اطلاعات کافی نداشته باشد. در ادبیات دینی و عربی قدیم و اصیل حتا قبل از دوره اسلام، جهل معنای دقیق­تر و عمیق­تری دارد و در مقابل عقل و یا حلم قرار می­گیرد. به تعبیر دیگر یک طرف ماجرا عقل و حلم قرار دارد و در طرف دیگر آن جهل و سفاهت. جهل «نابخردی» است و بیش از آن‌که به نداشتن دانایی و آگاهی اشاره کند، معطوف به رفتار است. در واقع جاهل به کسی گفته می­شود که رفتار نابخردانه­ای دارد و عاقل کسی است که از روی خرد عمل می­کند، این خرد هم بیش از این‌که به عقل نظری اشاره کند، ناظر به عقل عملی یا خود عمل است. یعنی ما یک فرد عاقل را از روی رفتارش تشخیص می­دهیم.

ما در ادبیات دینی از دوره پیش از اسلام به‌عنوان دوره جاهلیت تعبیر می­کنیم؛ دوره جاهلیت برخلاف تصور عموم به معنای بی­سوادی و نبود آگاهی مردم آن زمان نیست. البته درست است که یادگیری خواندن و نوشتن میان مردم شبه‌جزیره چندان رواج نداشته، اما مردم بی­سواد نبودند و اوج شعری عربی را در دوران جاهلیت شاهدیم. نبوغ در شعر بدون سواد و آگاهی به‌دست نمی­آید. پس مشکل اعراب جاهلی در بی­سوادی و کم‌سوادی نبود؛ مشکل آن‌ها در رفتارهای نابخردانه بود.

کلمه جهل می­تواند به معنای ندانستن یا رفتارهای نابخردانه باشد، اما وقتی که کلمه مقدس در کنار آن اضافه می­شود به معنای این است که شخص، نادانی خود را به پای دین می­گذارد و درحالی‌که کار نادرستی انجام می­دهد احساس می­کند بهترین کار را انجام داده است. مثلا جان انسان­ها را در یک عملیات انتحاری می­گیرد و تصور می­کند که با این کار به خدا تقرب پیدا کرده است. در واقع جهل مقدس جهلی است که در هاله‌ای دینی و قداست وجود دارد. اگر انسان علمش را به حد مطلوب نرساند و از آن به خوبی استفاده نکند، در محیط دینی دچار این توهم می­شود که گویا دین این را از او می­خواهد. در واقع هر دوی این عامل سبب می­شود تا گروهی مثل طالب شکل گیرد و شکل‌گیری این گروه و گروه‌های افراطی مثل این را نمی­توانیم دست­پرورده­ی علمای دین بدانیم و علمای بزرگی دینی وجود چنین گروه‌ها را اصلا قبول ندارد. بنابراین گفته می­توانیم که طالب مشکل نابخردی دارند. با کدام منطق و براساس کدام مجوزی، انسان می­تواند خودش را در میان گروهی منفجر کند؟ هیچ عقلانیتی انسان را به این نقطه هدایت نمی­کند. اگر کسی مطلقا هم نادان باشد و از حکم خداوند اطلاعی نداشته باشد، اگر عاقل باشد می­تواند بفهمد که این کار درست نیست. انسان عاقل برآورد می­کند که ثمر کارش چیست؟ حتا در منابع دینی آمده است که اگر شما بدانید که امر به معروف و نهی از منکر تأثیری ندارد، نباید این کار را انجام دهید. حال ثمره کشتن چیست؟ این مسأله هم مشکلی نادانی است و هم مشکلی نابخردی و این مسأله اگر در محیط دینی مثلی افغانستان رخ دهد؛ نام «جهل مقدس» را به خود می­گیرد. در جهل مقدس شخص جاهل با نهادی همراه می­شود به‌نام «اعتقاد» یعنی برای چنین انسانی اعتقاد به‌جای تفکر می­نشیند و شخصی که به امری معتقد می­شود فکرش را گره در معتقدات خویش می­کند و معتقداتش را خط سرخ برای خود قرار می­دهد. یکی از آفات اجتماعی که فاجعه تأسف‌بار برای جوامع دینی امروز وجود دارد همین جهل مقدس است؛ جهلی که قهرمانانش دست به بدترین جنایات می­زنند، به خیال آن که کاری می­کنند مورد خواست خدا است و آنان برای خدا تلاش می­کند و شخص جاهل در جهل مقدس می­سوزد، ولی با این تفکر که گویا برای خدا می­سوزد. گرسنگی، فقر، جنگ و دشمنی، جنایت، آدم‌کشی و آزار به هم‌نوعان همه را به قصد قربت تحمل می­کند و جالب این است که از هر گونه روشنگری هم می­هراسد.

بنابراین طالبان در گرو جهل مقدس به‌سر می­برند. عقایدی که گروه طالبان در افغانستان ترویج و اعمال می­کند نه‌تنها با اسلام و فرهنگ اسلامی مغایر است، بلکه این رفتارها غیرانسانی و نابخردانه است و ناشی از جهل مقدس و عدم فهم درست از دین و ارزش­های دینی است. نخستین درس اسلام، آموزش و فراگیری به معنای عام آن است. و طالبان مغایری با این اصل اسلامی عمل می­کند و آموزش را برای زنان که نیمی از جامعه­ی افغانستان است، ممنوع می­داند و یا با ایجاد سد بزرگی دسترسی زنان را از آموزش و تعلیم کوتا می­کند. افکار و عملکرد طالبان از تمام جهات باعث کاهش اعتبار اسلام و مسلمین در جهان می­شود. به‌راستی امروز مردم دنیا نگاه‌شان نسبت به دین اسلام چگونه است(؟) دین و مذهب برای طالبان، وسیله و پوشش برای اعمال افکار غیردینی‌شان است و با این کار جفای بزرگی در حق اسلام و مسلمانان می­کنند. گروه طالبان با به آتش‌کشانیدن مکتب­ها، سؤقصد قراردادن و قربانی‌کردن دانش­آموزان، از بین‌بردن اماکین و آثار تاریخی و بسا کارهای ناشایست دیگر، جهل خود به تمام دنیا ثابت کرده است. جهالت ویرانگر است و تحت تأثیر واقع‌شدن در جهل مقدس ویرانگرتر، و طالبان با چنین جهالت خود، جفای فراموش‌نشدنی در حق دین و مردم می­کند.

دیدگاه‌های شما
  1. اسلام علیکم سلامتی دوستان بخصوص شما امت محمد ص پیروزی ارزومندیم
    از ظهور ابومسلم خراسان امپراتوری طاهریان برمکی غزنوی الطامش های عوری سلجوقی ها محمد خوارزمی شاهی کاپسیا جلال اباد کرمان اولادی های خوارزمی شاهی ویرانی چنگیزی ها آبادی خدمت مغل تیموریان بابریان الی ختم جنگ جهانی دوم بهادرشاه شعیبانیان خجندیان بخارایی الی ختم جنگ جهانی اول عثمانیان ختم جنگ جهانی اول ۱۴۰۰سال تقریبا اسلام در دنیا یک دین یک مدهب امام اعطم یک زبان رسمی فارسی یک ملت ترک های حکومت کردند از کتاب اولاد امت محمد ص حفاظت کرد پس به فرمان الهی دوباره همین ملت روبه قدرت گرفتن است ظهور رجب طیب اردوغان ۲۰۰۴بدین سو به دنیا اسلام یک حرکت آمده است حمایت از حکومت آذربایجان باز پس گیر قره باغ از ارمنی ها بعداز۲۸سال گپ ساده نبود صلح جنگ افغانستان درآینده ترک ها مستقیم دخالت خواهد کرد پس پشتون ها هم پشتونستان نخواهد توانست عرب ها وهابیت پهلویها شیعه هندوها وغیره دست بالای شیطانی نخواهید داشت پاکستان مجبور ست افغانستان صلح بیارد چراکه ترکیه شامل بازی افغانستان شد امریکا در جهان تمام است

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *