زنان افغان به طالبان: از زنان به عنوان برده‌ی جنسی استفاده نکنید

شماری از زنان افغان در یک اعلامیه‌ی مشترک از گروه طالبان خواسته‌اند که از زنان به عنوان برده‌ی جنسی استفاده نکند.

در این اعلامیه که امروز (پنج‌شنبه، ۷ اسد) در یک نشست خبری از سوی شماری از «فعالان مدنی و سیاسی زنان افغان» در کابل به خوانش گرفته شد، آمده است که طالبان باید از مجبورکردن زنان به ازدواج اجباری و استفاده‌ی آنان به‌عنوان غنیمت جنگی خودداری کنند.

در اعلامیه تأکید شده است که طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان باید هرچه زودتر آتش‌بس فوری، دایمی و بدون قید و شرط را بپذیرند و طالبان هم به کشتار غیرنظامیان و ترورهای هدفمند خاتمه دهند.

زنان افغان همچنین از طالبان خواسته‌اند که از جرایم جنگی، بی‌حرمتی به اجساد کشته‌شدگان، اسیران و زخمیان، خدشه‌دارکردن کرامت انسانی، تخریب دارایی‌های عامه و زیربناها و کوچ‌دادن اجباری مردم اجتناب کنند.

آنان افزوده‌اند که باید این گروه تمامی روابط خود را با گروه‌های تروریستی دیگر از جمله شبکه‌ی القاعده، داعش، لشکر طیبه، جیش‌محمد، جندالله هم قطع کند.

در اعلامیه، این زنان گفته‌اند که سازمان ملل متحد، نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و عفو بین‌الملل باید از وضعیت ناگوار جنگ در افغانستان نظارت جدی کنند. آنان افزوده‌اند که کشورهای ذیدخل در مسایل افغانستان و سازمان ملل باید به بی‌جاشدگان و قربانیان جنگ به‌گونه‌ی فوری رسیدگی کنند.

از سویی هم، زنان افغان خواهان نظارت جدی و دوامدار این کشورها و سازمان ملل متحد بر روند صلح و پساصلح در افغانستان شده‌اند.

آنان همچنین خواستار تلاش در جهت ایجاد فضای اعتماد بین دولت و ملت، اجماع سیاسی با رهبران سیاسی اعم از زن و مرد در داخل افغانستان، کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی در راستای صلح پایدار و نظام مبتنی بر اراده‌ی مردم افغانستان و سرعت عمل در مذاکرات صلح از جانب دولت و طالبان شده‌اند.

در اعلامیه گفته شده که جنگ برنده ندارد و تاریخ افغانستان ثابت کرده است که به‌دست‌آوردن قدرت از راه جنگ پایدار نخواهد بود و مقبولیت جهانی هم نخواهد داشت.

زنان افغان خطاب به طالبان گفته است که اکنون فرصت دست‌یافتن به صلح معنادار و راه‌حل سیاسی به حمایت کشورهای ذینفع در قضیه‌ی افغانستان، از طریق مذاکره فراهم شده و بهانه‌ای برای ادامه‌ی جنگ‌شان نمانده است.