عطاالله واحدیار، معین وزارت معارف
GMIC

وزارت معارف: ۱۷۶ باب مکتب در جریان درگیری‌های چند ماه گذشته تخریب شده است

مسئولان در وزارت معارف کشور می‌گویند که ۱۷۶ باب مکتب در جریان درگیری‌های چند ماه گذشته در سراسر کشور به‌گونه‌ی کلی و قسمی تخریب شده است.

عطاالله واحدیار، معین آموزش و پرورش وزارت معارف امروز (دوشنبه، ۱۱ اسد) در یک نشست خبری گفت که معارف یک نظام عرضه‌ی خدمات آموزشی باکیفیت و غیرسیاسی است. او تأکید کرد که از مکاتب به‌حیث سنگر و مراکز نظامی نباید استفاده شود: «تقاضای ما این است که از مکاتب منحیث مراکز جنگ استفاده نشود.»

آقای واحدیار افزود که دولت افغانستان به کنوانسیون مصونیت مکاتب پیوسته و براساس این کنوانسیون، متعهد است تا از هیچ مکتبی به‌عنوان مرکز نظامی و سپر دفاعی استفاده نکند و در جریان جنگ به مکاتب آسیب نرساند.

به‌گفته‌ی او، سکتور امنیتی افغانستان نیز بارها بر مصونیت مکاتب تأکید کرده و دفتر شورای امنیت ملی براساس درخواست رسمی وزارت معارف، به قوای مسلح هدایت داده است که از تمام توان‌شان در راستای جلوگیری از تخریب مکاتب کار بگیرند.

معین آموزش و پرورش وزارت معارف گفت که توقع این وزارت [از گروه طالبان] نیز این است که به «مراکز خودآموزی و خداشناسی» احترام بگذارند. آقای واحدیار علاوه کرد که این مراکز برای تنویر اذهان کودکان و تربیه‌ی سالم آنان فعالیت می‌کنند و نباید متضرر شود.

او احتمال تلفات آموزگاران و دانش‌آموزان را در جریان درگیری‌ها رد نکرد، اما گفت که تا کنون هیچ گونه آمار رسمی در این مورد در اختیار وزارت معارف قرار نگرفته است.

این درحالی است که دولت افغانستان بارها گروه طالبان را متهم کرده است که از مکاتب، مساجد و خانه‌های مسکونی به‌عنوان سنگر و سپر دفاعی استفاده کرده و یا آن را تخریب می‌کند. در مقابل، طالبان نیز نظامیان دولتی را به ساخت سنگر در مناطق مسکونی و استفاده از مکاتب به‌عنوان سپر دفاعی متهم کرده‌اند.