جان اف کربی، سخن‌گوی پنتاگون

پنتاگون: وضعیت در افغانستان به رهبری نظامی و غیرنظامی این کشور بستگی دارد

وزارت دفاع ایالات متحده‌ی امریکا (پنتاگون) می‌گوید که جنگ در افغانستان در مسیر درستی به پیش نمی‌رود و وضعیت در این کشور به رهبری نظامی و غیرنظامی بستگی دارد.

جان اف کربی، سخن‌گوی این وزارت در یک نشست خبری گفته است که لوید آستین، وزیر دفاع امریکا هنوز هم باور دارد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان ظرفیت و قابلیت این را دارند که در میدان جنگ تغییرات بزرگی را بیاورند.

کربی به نقل از آستین افزوده است که امریکا با نفوذ و قدرت خود در هر کجا و هر زمان ممکن به حمایت از نیروهای افغان ادامه می‌دهد.

لوید آستین گفته است که این حمایت شامل حملات هوایی و مبارزه با تروریسم از راه دور می‌شود، با درک این موضوع که «این امر همیشه امکان‌پذیر نیست».

با این حال، سخن‌گوی وزارت دفاع امریکا در نشست خبری خود گفته است که بیشتر نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کرده‌اند و این وزارت روی خروج کامل طبق دستور رییس‌جمهور بایدن تا پایان ماه جاری میلادی متمرکز است.

کربی گفته است که پس از خروج کامل نیروها، ایالات متحده‌ی امریکا وارد یک رابطه‌ی دوجانبه‌ی دیگر با دولت افغانستان خواهد شد. به‌گفته‌ی او، امریکا صلاحیت لازم را دارد که برای حمایت هوایی از نیروهای افغان تا پایان ماه جاری ادامه بدهد.

سخن‌گوی پنتاگون علاوه کرده است که حکومت افغانستان بیش از ۳۰۰ هزار نیروی ارتش و پولیس دارد. کربی علاوه کرده است که ارتش افغانستان قوایی هوایی دارد و امریکا به بهبود و حمایت آن ادامه می‌دهد. او همچنین گفته است که نیروهای افغان تسلیحات مدرن دارند و از یک ساختار سازمانی نیز برخوردارند.

او در عین زمان گفته است که حکومت افغانستان مزایای زیادی دارد که طالبان ندارد: «طالبان نیروی هوایی ندارند، آنان خط پرواز ندارند. نیروهای دولتی مزایای زیادی دارند.»

کربی تأکید کرده است که حالا زمانش است که نیروهای افغان از این مزایا استفاده کرده و آن رهبری را نشان دهند. این انتظار هم از بخش سیاسی و هم از بخش نظامی می‌رود.

این درحالی است که طالبان باوجود درخواست بین‌المللی برای تأمین آتش‌بس، به پیش‌روی‌هایش در بخش‌هایی از کشور ادامه داده و تا کنون پنج شهر در شمال و شمال‌شرق و یک شهر دیگر را در جنوب‌غرب کشور تصرف کرده‌اند.

به دنبال حملات طالبان بر مراکز ولایات، رییس‌جمهور امریکا دستور داده تا بمب‌افکن بی۵۲ امریکایی مواضع طالبان را در افغانستان هدف قرار بدهد.

رییس‌جمهور اشرف غنی نیز روز گذشته با رهبران سیاسی و جهادی در ارگ ریاست‌جمهوری نشست داشته و در این نشست فیصله شده است که خیزش‌های مردمی هر چه زودتر در برابر طالبان تقویت و تجهیز شوند.