تلفات کودکان

سازمان نجات کودکان: در ۲۰ سال گذشته ۳۳ هزار کودک کشته و یا معلول شده‌اند

سازمان نجات کودکان اعلام کرده است که در ۲۰ سال جنگ امریکا در افغانستان، حدود ۳۳ هزار کودک کشته و یا معلول شده‌اند. این خبر همزمان با خروج آخرین سربازان امریکایی از افغانستان اعلام شده است.

براساس آمار سازمان نجات کودکان، در ۲۰ سال گذشته به‌طور اوسط در هر پنج ساعت یک کودک کشته و یا معلول شده‌اند. این سازمان آمار ارایه‌شده را «بازتابی تکان‌دهنده از بهای جنگ برای کودکان» عنوان کرده است.

با این حال، سازمان نجات کودکان گفته است که موارد مرگ ناشی از گرسنگی، فقر و بیماری شامل این آمار نشده و شمار واقعی کودکانی که در ۲۰ سال گذشته در جنگ آسیب دیده‌اند بسیار بالاتر است.

حسن نور، مدیر حوزه‌ی آسیا در سازمان نجات کودکان گفته است: «درحالی که آخرین پروازهای نظامی کابل را ترک می‌کنند، واقعیت تلخ این است که همراه این هواپیماها، پوشش بین‌‌المللی و توجه و حمایتی که افغانستان طی چند هفته گذشته داشت هم احتمالا محو می‌شود.»

آقای نور همچنین گفته است که بقیه جهان به کار خود مشغول هستند، اما میلیون‌ها کودک افغان امشب گرسنه، اندوهگین و نامطمیین از آینده سر به بالین می‌گذارند.

به‌گفته‌ی او، آنچه که بعد از ۲۰ سال در افغانستان به جا مانده، نسلی از کودکانی است که تمام عمرشان با مصیبت‌های جنگ همراه بوده و رنج انسانی جنگ در دهه‌ی گذشته نیز خارج از حد تصور بوده است.