شفاخانه در افغانستان
Rahmat Gul/ AP

بیش از دو هزار مرکز صحی در افغانستان با خطر مسدودشدن مواجه است

سازمان صحی جهان:

سازمان صحی جهان می‌گوید که با توقف بودجه‌ی صحی برای افغانستان، بیش از دو هزار مرکز صحی (۹۰ درصد مراکز صحی) در این کشور با خطر مسدودشدن مواجه است.

سازمان صحی جهان روز گذشته (دوشنبه، ۱۵ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که مسدودشدن این تعداد مراکز صحی، میلیون‌ها فرد آسیب‌پذیر در افغانستان را با خطر دست‌نیافتن به مراقبت‌های صحی مواجه می‌کند.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از ریک برنان، مدیر اورژانس منطقه‌ی سازمان ملل متحد گفته است که تعداد این مراکز صحی به دوهزار و ۳۰۰ مرکز می‌رسد. به گزارش رویترز، این مراکز صحی به‌دلیل عدم تماس تمویل‌کنندگان غربی با دولت جدید طالبان مسدود خواهد شد.

ریک برنان تأکید کرده است که با مسدودشدن آن‌ها، مرگ و میر در افغانستان افزایش می‌یابد.

همچنین سازمان صحی جهان در اعلامیه‌اش گفته است که از مجموع یک‌هزار و ۳۱۸ تخت خواب بیماران کرونایی، تنها سه درصد آن‌ها فعال باقی مانده است. این امر براساس اعلام این سازمان، مانع تلاش برای مهار ویروس کرونا در افغانستان می‌شود.

با این حال، این سازمان خاطرنشان کرده است که در صورت عدم رسیدگی فوری به وضعیت صحی در افغانستان، این مسأله می‌تواند منجر به بیماری و مرگ هزاران نفر در افغانستان شود.

این سازمان همچنین گفته است که ۵۳ متریک تُن تجهیزات طبی شامل بسته‌های مبارزه با سوء تغذیه‌ی کودکان به مزارشریف، مرکز ولایت بلخ فرستاده است.