سازمان ملل: وضعیت بشری در افغانستان ناامیدکننده است

فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که وضعیت بشری در افغانستان ناامیدکننده است.

هیأت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز (پنج‌شنبه، ۲۵ سنبله) با نشر خبرنامه‌ای گفته که فیلیپو گراندی این موضوع را در پایان سفر سه روزه‌اش به کابل، مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، او افزوده است که اگر خدمات عمومی و اقتصاد در افغانستان سقوط کند، این کشور شاهد رنج، بی‌ثباتی و آوارگی بیشتر خواهد بود.

در همین حال، کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تأکید کرده است که جامعه‌ی جهانی باید هرچه عاجل با افغانستان در ارتباط شود تا بتواند از بحران انسانی بزرگتری در این کشور جلوگیری کند.

به گفته‌ی او، بحران انسانی در این کشور نه تنها پیامد منطقه‌ای، بلکه پیامد جهانی خواهد داشت.

فیلیپو گراندی همچنین خواستار حمایت فوری و مستمر از افغان‌های بی‌جاشده در داخل و خارج از کشور شده است. به گفته‌ی او، ، بیش از ۳.۵ میلیون نفر در اثر درگیری‌ها در داخل کشور از خانه‌های‌شان بی‌جاشده‌اند. تنها در سال جاری، ۶۳۰ هزار نفر از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است که هم‌اکنون در افغانستان بیش از ۱۸ میلیون نفر نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه‌اند.

این سازمان پیشتر گفته بود که  از هر سه شهروند افغانستان یکی از آنان نمی‌داند که وعده‌ی غذایی بعدی‌اش از کجا تأمین می‌شود.

براساس اعلام این سازمان، تقریبا نیمی از کودکان زیر پنج سال در ۱۲ ماه آینده دچار سوء تغذیه شدید خواهند شد.