جنرالان ارشد امریکایی: به بایدن گفته بودیم که ۲۵۰۰ نظامی در افغانستان باقی بگذارد

کنت مک‌کنزی، رییس ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) می‌گوید که باید دوهزار و ۵۰۰ نظامی این کشور برای جلوگیری از تسلط گروه طالبان بر افغانستان و فروپاشی حکومت، در این کشور باقی می‌ماندند.

آقای مک‌کنزی این موضوع را روز گذشته (سه‌شنبه، ۶ میزان) در کمیته‌های نیروهای مسلح سنای امریکا مطرح کرده است. او گفته است که حضور دوهزار و ۵۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان را به جو بایدن، رییس‌جمهوری این کشور در اوایل سال جاری میلادی هم توصیه کرده بود.

رییس سنتکام همچنین افزوده است که در سال ۲۰۲۰ میلادی به دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری پیشین امریکا هم توصیه کرده بود که این کشور حدود چهارهزار و ۵۰۰ سرباز را در افغانستان حفظ کند.

او در پاسخ به پرسش جیم اینهوف، بلندپایه‌ترین عضو جمهوری‌خواه کمیته‌ی نیروهای مسلح سنای امریکا گفته است «دیدگاه شخصی» او این بود که خروج کامل نیروهای امریکایی می‌توانست به سقوط ارتش و دولت افغانستان منجر شود.

کنت مک‌کنزی تأکید کرده است که این دیدگاه مبنای توصیه‌ی رسمی او قرار گرفت.

او همچنین افزوده است که توصیه اسکات میلر، فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در افغانستان در مورد حضور سربازان امریکایی در منطقه را هم با جو بایدن مطرح کرده است. به گفته‌ی رییس سنتکام، رییس‌جمهوری امریکا در آن وقت این توصیه‌ها را گوش داده است.

اما بایدن در ماه آگست به شبکه‌ی ‌‌ای‌بی‌سی گفته بود که به یاد ندارد که هیچ کسی به او توصیه کرده باشد تا حدود دوهزار و ۵۰۰ سرباز را در افغانستان نگه دارد.

او همچنین در پاسخ به پرسش تأکیدی مجری در این زمینه، تأکیده بود: «تا آن جایی که من به خاطر می‌آورم، هیچ کس این را به من نگفت.»

با این حال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا در پاسخ به صحبت‌های دان سالیوان، سناتور امریکایی در جریان جلسه‌ی دیروز که تلاش داشت او را وادار به دروغ‌پنداشتن این اظهارات بایدن کند، گفت که قصد ندارد به توصیف صحبت‌های رییس‌جمهوری امریکا بپردازد.

تام کاتن، سناتور دیگر امریکایی هم از رییس ستاد مشترک ارتش امریکا پرسید که چرا وقتی رئیس جمهوری بر خلاف توصیه‌ی آنان مبنی بر خروج کامل از افغانستان، تصمیم گرفت استعفا نداد. او در پاسخ گفت که استعفا اعتراض سیاسی قلمداد می‌شد و بایدن هیچ تعهدی در قبال توصیه‌های نظامی که به او می‌شود، ندارد.

تبدیل‌شدن القاعده به خطری علیه امریکا

مارک میلی همچنین در بخشی از صحبت‌هایش گفت که شبکه‌ی القاعده در افغانستان می‌تواند در کم‌تر از ۱۲ ماه آینده به خطری علیه امریکا تبدیل شود.

به گفته‌ی او، طالبان روابط خود با القاعده را قطع نکرده‌اند و این گروه هنوز یک سازمان تروریستی است. رییس ستاد مشترک امریکا همچنین تأکید کرد که اکنون محافظت از مردم امریکایی در برابر حملات تروریستی از طرف افغانستان سخت‌تر شده است.