تصویب قطع‌نامه شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد افغانستان
UNHRC

تصویب قطع‌نامه شورای حقوق بشر سازمان ملل؛ گزارشگر ویژه برای افغانستان تعیین می‌شود

شورای حقوق بشر سازمان ملل قطع‌نامه‌ای را که اجازه می‌دهد گزارشگر ویژه برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان گماشته شود، تصوب کرده است.

این قطع‌نامه روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۵ میزان) به تصویب رسیده است. پاکستان قبلا با پیش‌نویس این قطع‌نامه که از سوی رویترز منتشر شده بود، مخالفت کرده بود. در جلسه‌ی شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز مخالفت روسیه، چین و پاکستان برای تصویب نشدن قطع‌نامه نتیجه نداده است.

به گزارش بی بی سی فارسی، لوت کنودسن، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل در ژنو تصویب این قطع‌نامه را گام اساسی برای اطمینان از نظارت دوامدار وضعیت حقوق بشر در افغانستان از سوی یک فرد متخصص و متعهد دانسته است.

او همچنین تأکید کرده است که تصویب این قطع‌نامه می‌تواند برای جلوگیری از وخامت بیشتر وضعیت حقوق بشر در افغانستان کمک کند.

در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل ضمن استقبال از تصویب این قطع‌نامه، در عین زمان گفته است که این قطع‌نامه پاسخ محکمی که از شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌رفت، نیست.

این سازمان یک میکانیسم تحقیقاتی مستقل و بین‌المللی با قدرت مستندسازی و جمع‌آوری شواهد برای اطمینان از عدالت، حقیقت و جبران جنایات تحت قوانین بین‌المللی را بسیار مهم خوانده است.

این درحالی است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان در ۲۴ اسد، به مورد متعددی از نقض حقوق بشر متهم شده‌اند. کشتار ۱۳ نفر در ولسوالی خدیر دایکندی و کشتار غیرنظامیان در ولایت پنجشیر از اتهاماتی اند که بر طالبان وارد شده است. طالبان اما این اتهامات را رد کرده‌اند.