«ممانعت طالبان از تطبیق واکسین پولیو» در ۲۱ ولایت؛ تنها در ۱۳ ولایت این روند آغاز شد

یک منبع معتبر صحی تأیید می‌کند که کارزار ملی خانه‌به‌خانه‌ی تطبیق واکسین ویروس پولیو تنها در ۱۳ ولایت کشور آغاز شده است.

این منبع که نخواست نامش در خبر ذکر شود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که کارزار تطبیق واکسین پولیو امروز (دوشنبه، ۱۷ عقرب) در ولایت‌های کابل، میدان‌وردک، پروان، پنجشیر، کاپیسا، فراه و قندوز شروع شده است.

همچنین به گفته‌ی او، در ولایت‌های تخار، بغلان، بدخشان، پکتیا، پکتیکا و خوست نیز روند تطبیق خانه‌به‌خانه‌ی واکسین پولیو آغاز شده است.

با این حال، منبع گفت که مسئولان محلی گروه طالبان در متباقی ۲۱ ولایت دیگر مانع تطبیق کارزار خانه‌به‌خانه‌ی این واکسین شده‌اند. او تأکید کرد که طالبان در این ولایات به مسئولان کارزار تطبیق واکسین پولیو گفته‌اند که این واکسین به‌جای خانه‌به‌خانه باید مسجدبه‌مسجد تطبیق شود.

 منبع صحی اما به نقل از متخصصان صحی تأکید کرد که بدون تطبیق واکسین پولیو به‌صورت خانه‌به‌خانه، ممکن نیست تا پولیو در افغانستان محو شود.

روز گذشته اما دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که این کارزار در سراسر افغانستان آغاز می‌شود. یونیسف از خانواده‌ها در افغانستان خواسته است که کودکان‌شان را در برابر پولیو یا فلج اطفال واکسینه کرده و از آینده‌ی آن‌ها محافظت کنند.

سازمان صحی جهان در تاریخ ۲۵ میزان اعلام کرده بود که در روند تطبیق واکسین پولیو، تمامی کودکان افغان، از جمله ۳.۳ میلیون کودکی که در گذشته واکسین دریافت نکرده بودند، واکسینه می‌شوند. پیشتر شمار مجموعی کودکان که قرار است واکسین دریافت کنند، حدود ده میلیون کودک گفته شده بود.

این سازمان در آن زمان همچنین گفته بود که همزمان با تطبیق واکسین پولیو، دوز مکمل ویتامین «A» هم به کودکان شش تا ۵۹ ماهه تطبیق می‌شود.

روند تطبیق واکسین پولیو در افغانستان به‌دلیل تشدید جنگ در ماه‌های گذشته و تسلط طالبان بر افغانستان متوقف شده بود. قبلا وزارت صحت عامه طالبان را متهم می‌کرد که به تطبیق این روند در مناطق تحت تسلط‌شان اجازه نمی‌دهند.