وزیران خارجه امریکا و قطر
Olivier Douliery/Pool via REUTERS

قطر موافقت کرد که از منافع ایالات متحده در افغانستان نمایندگی کند

پس از بسته شدن سفارت امریکا در کابل و خروج تمام نیروهای امریکایی از این کشور در اواخر ماه آگست، قطر موافقت کرد که نماینده ایالات متحده در افغانستان تحت کنترل طالبان باشد.

آنتونی بلینکن و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیران خارجه‌ی امریکا و قطر روز گذشته (جمعه، ۲۱ عقرب) اعلام کردند که دوحه به‌عنوان «قدرت محافظ» ایالات متحده در افغانستان خواهد بود.

به گزارش اسوشیتدپرس، این اعلام نشانه‌ی روشنی است که دولت بایدن قصد ندارد پس از پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا پس از ۲۰ سال، سفارت کشورش را در کابل به زودی بازگشایی کند.

در همین حال، بلینکن گفته است که ایالات متحده فرصت خروج از افغانستان را به همه شهروندان امریکایی که در این کشور باقی مانده‌اند و قصد خروج و مدارک سفر مناسب دارند، ارایه کرده است.

او و آل ثانی همچنین قراردادی را امضا کرده‌اند که نقش قطر به‌عنوان مرکز اصلی ترانزیتی برای تخلیه‌شدگان را رسمیت می‌دهد.

اسوشیتدپرس نوشته است که توافق‌نامه‌ی «قدرت محافظ» به این معنی است که قطر یک بخش منافع ایالات متحده را در داخل سفارت خود در کابل ایجاد خواهد کرد تا خدمات قنسولی را برای شهروندان امریکایی در افغانستان انجام دهد، به ارتباطات رسمی معمول بین واشنگتن و دولت طالبان رسیدگی کند و مسئولیت حفاظت از آن‌ها را بر عهده بگیرد.

اندکی پس از امضای این قرارداد، آل ثانی در مصاحبه‌ای به اسوشیتدپرس گفته است که قطر تعهدات خود را جدی گرفته و برای رسیدگی به حجم کاری افزایش یافته، کارکنان خود را در سفارت کابل اضافه خواهد کرد.

او همچنین گفته است: «با توجه به وضعیت افغانستان، کار آسانی نخواهد بود. وضعیت در افغانستان به‌طور کلی یک وضعیت پیچیده است. بنابراین قطعا مسائل پیچیده زیادی وجود دارد که باید حل و فصل شود.»

ایالات متحده در کشورهایی که حضور دیپلماتیک ندارد، ترتیبات قدرت حفاظتی متعددی دارد. از جمله سویس در ایران، سویدن در کوریای شمالی و جمهوری چک در سوریه.