محدودیت‌های رسانه‌های تصویری

محدودیت‌های تازه‌ی طالبان بر نشرات رسانه‌ها؛ زنان تمثیل نکنند و برنامه‌ها اسلامی باشد

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در یک فرمان تازه بر نشرات رسانه‌های تصویری در افغانستان محدودیت وضع کرده است.

در این فرمان هشت ماده‌ای که امروز (یک‌شنبه، ۳۰ عقرب) در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، نشر درامه‌ها و برنامه‌های تمثیلی که تمثیل‌کننده‌ی آن زن باشد، ممنوع شده است.

همچنین، در یکی از ماده‌های این فرمان طالبان آمده است که خبرنگاران زن در رسانه‌های تصویری باید حجاب اسلامی را رعایت کنند. طبق این فرمان، تلویزیون‌ها باید فلم‌ها و سریال‌های خارجی را که مخالف شریعت اسلامی باشد، نشر نکنند.

در یک ماده‌ی دیگر این فرمان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان آمده است که رسانه‌ها از نشر برنامه‌ها و سریال‌هایی که در آن به دین و کرامت انسانی توهین شده باشد، خودداری کنند.

نشر سریال‌ها و برنامه‌هایی که در آن نقش انبیا و صحابه تمثیل شده باشد، ممنوع شده و برنامه‌های طنزی و تفریحی نیز طوری تعریف شده است که سبب توهین و تحقیر کسی نشود.

این فرمان طالبان همزمان با نشست مشترک شیخ محمد خالد، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی این گروه و شماری از رسانه‌ها، منتشر شده است.

ذبیح‌الله مجاهد در این نشست گفته است که رسانه‌ها حیثیت منبر را دارد و باید «دعوت‌کنندگان به سوی خیر» باشند. مجاهد همچنین گفته است که از رسانه‌ها در صورتی حمایت می‌کنند که برای اصلاح جامعه کار کنند و منافع علیای کشور و ارزش‌های اسلامی را در نظر بگیرند.

سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان نیز بر نشرات اسلامی رسانه‌ها تأکید کرده و گفته است که رسانه‌ها باید جلوی ترویج فرهنگ «بیگانه» را بگیرند.