سید آصف هاشمی، رییس دانشکده‌ی شرعیات دانشگاه غزنی

افراد مسلح با «نام» طالبان رییس دانشکده‌ی شرعیات دانشگاه غزنی را ربودند

شماری از استادان دانشگاه غزنی تأیید می‌کنند که سیدآصف هاشمی، رییس دانشکده‌ی شرعیات این دانشگاه ربوده شده است.

دو استاد دانشگاه غزنی که نخواستند هویت‌شان فاش شود، امروز (دوشنبه، ۱ قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که آقای هاشی حدود ۱۰ روز پیش از منطقه‌ی «کلاه‌سبز» در مرکز شهر غزنی ربوده شده است.

به گفته‌ی آنان، هنوز از سرنوشت این استاد دانشگاه خبری در دست نیست. این استادان دانشگاه غزنی افزودند سیدآصف هاشمی توسط افراد مسلحی که خودشان را از نیروهای طالبان معرفی می‌کردند، بازداشت و به‌جای نامعلوم منتقل شده است.

یکی از آنان توضیح داد که آقای هاشمی توسط این افراد زمانی بازداشت و ربوده شده است که مصروف تدریس در یک دارالایتام در منطقه‌ی کلاه‌سبز بود. او گفت که ربایندگان قبل از آن با بیرق و یونیفورم طالبان به خانه‌ی رییس دانشکده‌ی شرعیات دانشگاه غزنی رفته بودند.

استاد دیگر این دانشگاه گفت که ربایندگان از شاگردان سیدآصف هاشمی در دانشگاه غزنی بوده که قبل از ربودن به او تماس گرفته بودند. به گفته‌ی او، این افراد با تسلط طالبان بر افغانستان، عضویت‌شان در گروه طالبان را همگانی کرده بودند.

همچنین به گفته‌‌ی این استاد دانشگاه، آقای هاشمی رابطه‌ی نزدیک با حزب جمعیت اسلامی افغانستان داشت.

او تأکید کرد که رییس دانشکده‌ی شرعیات غزنی «ممکن به خاطر نزدیکی با این حزب و یا هم استادبودنش در دانشگاه غزنی» بازداشت شده باشد.

این استاد دانشگاه گفت که خود او و سایر همکارانش نیز قبل از این از سوی طالبان تهدید شده بودند: «جمعی از محصلین ما عضویت طالبان را هم داشتند. آنان بارها به استادانی که با طالبان موافق نبودند، تماس می‌گرفتند و آنان را تهدید می‌کردند. استاد هاشمی هم یکی از این استادان در دانشگاه [غزنی] بود.»

طالبان اما بازداشت رییس دانشکده‌ی شرعیات دانشگاه غزنی را توسط نیروهایش رد کردند. قاری عبدالله، آمر امنیت فرماندهی امنیه‌ی طالبان برای غزنی به روزنامه اطلاعات روز گفت که آقای هاشمی در بند این گروه نیست.

افزون بر این، شماری از استادان دانشگاه غزنی روز شنبه‌ی هفته‌ی جاری برای پیگیری قضیه‌ی ربودن سیدآصف هاشمی و نگرانی‌ها از امنیت جان‌شان با محمداسحاق آخندزاده، والی طالبان برای غزنی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

به گفته‌ی آنان، محمداسحاق آخندزاده گفته است که آقای هاشمی در بند طالبان نیست و این گروه به‌زودی برای پیداکردن او اقدام خواهد کرد. دفتر مطبوعاتی والی طالبان برای غزنی هم تأیید کرده که آخندزاده با شماری از استادان دانشگاه غزنی و اتحادیه‌ی داکتران این ولایت دیدار کرده است.

در اعلامیه‌ی این دفتر اما در مورد ربوده‌شدن رییس دانشکده‌ی شرعیات دانشگاه غزنی چیزی گفته نشده است.

او در حالی ربوده می‌شود که قبل از این استاد یک دانشگاه خصوصی توسط نیروهای طالبان به ظن ارتباط با گروه داعش در شهر غزنی بازداشت شده بود.