ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان

طالبان: در مذاکرات با امریکا در دوحه تلاش می‌کنیم پول‌های منجمدشده‌ی افغانستان آزاد شود

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی عمومی طالبان و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه تأیید کرده است که گفت‌وگوها میان این گروه و ایالات متحده‌ی امریکا هفته‌ی آینده در دوحه، پایتخت قطر از سر گرفته می‌شود.

آژانس خبری دولتی باختر امروز (چهارشنبه، ۳ قوس) به نقل از مجاهد نوشته است که مسئولان طالبان در جریان این گفت‌وگوها تلاش می‌کنند تا پول‌های منجمدشده‌ی مردم افغانستان آزاد و مشکلات اقتصادی مردم حل شود.

به‌گفته‌ی مجاهد، طالبان در چوکات توافق‌نامه‌ی دوحه هر از گاهی با نمایندگان امریکا دیدارهایی دارند و این دیدارها به نفع امریکا و طالبان است. او تأکید کرده است که در این دیدارها تعهدات تازه می‌شود و تشویش‌ها نیز از بین می‌رود.

سخن‌گوی عمومی طالبان همچنین گفته است که این دیدارها می‌تواند باعث اساس‌گذاری و تعلقات روابط دیپلماتیک میان امریکا و طالبان شود که به نفع هر دو طرف است.

او در ادامه گفته است که طالبان به تعهدات خود پایبند است و از امریکا نیز خواسته است که هر از گاهی با مسئولان این گروه نشست داشته باشد.

پیشتر خبرگزاری فرانسه گزارش کرده بود که ایالات متحده‌ی امریکا گفت‌وگوهای خود را با طالبان هفته‌ی آینده در قطر از سر می‌گیرد.

نید پرایس، سخن‌گوی وزارت امور خارجه امریکا روز سه‌شنبه (۲ قوس) گفته است که توماس وِست، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان رهبری هیأت امریکایی برای گفت‌وگوهای برنامه‌ریزی شده دو هفته‌ای با طالبان را بر عهده خواهد داشت.

پرایس گفته است که دو طرف درباره‌ی «منافع ملی حیاتی ما» که شامل عملیات ضد تروریستی علیه گروه دولت اسلامی و القاعده، کمک‌های بشردوستانه، اقتصاد ویران شده‌ی افغانستان و ورود و خروج امن از افغانستان برای شهروندان امریکایی و افغان‌هایی که در طول جنگ ۲۰ ساله برای ایالات متحده کار می‌کردند، گفت‌وگو خواهند کرد.

این درحالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان، حدود ده میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در بانک‌های امریکا نگهداری می‌شد، مسدود شده است.

طالبان بارها خواستار آزادسازی این ذخایر شده‌اند، اما امریکا تا کنون این خواست را نپذیرفته است. امریکا تشکیل دولت فراگیر، احترام به حقوق بشر از جمله حق آموزش زنان را شرط تعامل با طالبان اعلام کرده است.