ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی نقدی به افغانستان؛ بانک مرکزی طالبان: نیازمندی‌های ارزی را حل می‌کنیم

همزمان با کاهش بی‌پیشینه‌ی ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی، بانک مرکزی حکومت سرپرست گروه طالبان (د افغانستان بانک) می‌گوید که این بانک دومین بسته‌ی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را تحویل گرفته است.

این بانک با نشر خبرنامه‌ای گفته که این بسته‌ی کمکی امروز (سه‌شنبه، ۱۶ قوس) به سلسله‌ی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان صورت گرفته است. در خبرنامه آمده که این بسته‌ی کمکی هم‌اکنون از میدان‌هوایی کابل به بانک بین‌المللی افغانستان توسط بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان منتقل شده است.

در تصاویری که از این کمک‌ها منتشر شده، نشان می‌دهد که این بسته‌ی کمکی پول نقد است، اما بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان مبلغ آن را مشخص نکرده است.

قبل از این در تاریخ ۱۱ قوس، این بانک گفته بود که در ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، ۱۶ میلیون دالر امریکایی را به‌گونه‌ی نقد تحویل گرفته است. این مبلغ پول نقد روز گذشته توسط معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به کشور منتقل شده است.

این بانک تأکید کرده برای تسهیل راه‌های اصولی که منجر به جلوگیری از فقر و تنگدستی مردم افغانستان می‌شود، تلاش می‌کند. در خبرنامه به مردم افغانستان اطمینان داده شده است که «وضعیت نظامی بانکی کشور و نیازمندی‌های اسعاری» را به‌زودی حل می‌کند.

همچنین این بانک در یک اعلامیه‌ای دیگر در رابطه به کاهش قیمت افغانی در مقابل ارزهای خارجی و به‌ویژه دالر امریکایی توضیح داده است. در اعلامیه آمده است که دالر امریکایی اخیرا نه تنها در مقابل افغانی، بلکه در مقابل سایر ارزها نیز افزایش یافته است.

همچنین در اعلامیه «موضوع داخلی» از جمله مراجعه‌ی مردم به بازار برای دریافت دالر از دیگر دلایل کاهش قیمت افغانی در برابر این ارز خوانده شده است.

با این حال، بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان از ثبات پول افغانی اطمینان داده و خطاب به مردم گفته است که نگرانی نداشته باشند. همچنین این بانک از مردم خواسته است تا برای حمایت از ثبات بیشتر آن در معاملات و دادوستدهای خود پول افغانی را استفاده کنند.

این بانک تأکید کرده است که با درنظرداشت امکانات دست‌داشته‌ی خود تلاش می‌کند تا از نوساناتی که منجر به متضررشدن مردم شود، تا حد ممکن جلوگیری کند.

این درحالی است که قبل از چاشت امروز مسئولان سرای شهزاده‌ی شهر کابل، بزرگترین مرکز تبادله‌ی ارز در افغانستان گفتند که بهای هر دالر امریکایی در مقابل پول افغانی به بیش از ۱۰۰ افغانی رسیده است.

حاجی دادگل، معاون سرای شهزاده به روزنامه اطلاعات روز گفت که یک دالر امریکایی در این سرای حوالی ساعت۱۱:۳۰ پیش از چاشت به ۱۰۰ افغانی خریداری و به ۱۰۰.۵۰ افغانی فروخته می‌شود.

او اما تأکید کرد که ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی در نوسان است و ممکن قمیت افغانی در برابر دالر تغییر کند. او عمده‌ترین دلیل افزایش نرخ دالر در مقابل پول افغانی را کمبود دالر در بازار تبادله‌ی ارز خواند.

فهیم زیرک، سخن‌گوی اتحادیه‌ی صرافان سرای شهزاده هم گفت که بی‌تفاوتی بانک مرکزی حکومت سرپرست گروه طالبان (د افغانستان بانک) نسبت به کاهش ارزش پول افغانی، از دیگر دلایل سقوط قیمت ارز ملی است.

این پایین‌ترین قیمت پول افغانی در برابر دالر امریکایی در دو دهه‌ی گذشته است.

با بلندرفتن بهای دالر در برابر پول افغانی نرخ مواد اولیه در بازارها نیز به‌دلیل اینکه مواد وارداتی در بیرون از کشور با دالر خریداری می‌شود، افزایش می‌یابد.

با تسلط طالبان بر افغانستان بهای دالر در مقابل پول افغانی به‌گونه‌ی بی‌پیشینه افزایش یافت. عمده‌ترین دلیل آن مسدودشدن حدود ۹ میلیارد دالر امریکایی سرمایه‌ی بانک مرکزی توسط دولت امریکا، قطع کمک‌های خارجی به افغانستان و عرضه‌ی پول افغانی توسط بانک‌ها به مشتریانش خوانده می‌شود.

 بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان (د افغانستان بانک) اما در تاریخ ۲۵ عقرب ۱۰ میلیون دالر امریکایی را برای ثابت‌نگهداشتن قیمت افغانی در مقابل ارزهای خارجی به‌طور لیلام به فروش رساند.