رییس‌جمهور ترکیه: شرکت‌های ترکی و قطری در مورد مدیریت میدان‌هوایی کابل گفت‌وگو می‌کنند

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه می‌گوید که در مورد نحوه‌ی مدیریت میدان‌هوایی کابل نمایندگان بخش خصوصی این کشور و کشور قطر گفت‌وگو می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان این موضوع را روز گذشته (چهارشنبه، ۱۷ قوس) در هنگام بازگشت از قطر در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه مطرح کرده است. او گفته است که ترکیه و قطر هر کدام یک شرکت از بخش خصوصی برای مدیریت میدان‌هوایی کابل تعیین کرده‌اند.

او از این شرکت‌ها نام نبرده، اما افزوده که نمایندگان این شرکت‌ها قرار است با طالبان هم در این مورد در آینده‌ی نزدیک گفت‌وگو کنند.

او تأکید کرده است که در صورت فراهم‌شدن شرایط مناسب، روند مدیریت و تأمین امنیت میدان‌هوایی کابل در دستور کار خود قرار می‌دهد.

در تاریخ ۲۳ میزان رجب طیب اردوغان در استانبول گفته بود که آنکارا میدان‌هوایی بین‌المللی کابل را در صورت توافق، با قطر و افغانستان اداره می‌کند. قبل از آن در تاریخ ۵ سنبله، اردوغان گفته بود که طالبان از کشورش خواسته‌اند تا مدیریت میدان هوایی کابل را بر عهده بگیرد. او در آن هنگام اما تأکید کرده بود که تا کنون در این زمینه تصمیمی نگرفته است.

بعدا (Middle East Eye) گزارش کرده بود که ترکیه و طالبان توافقی را به امضا می‌رسانند که براساس پیش‌نویس آن، قرار است ترکیه و قطر به‌گونه‌ی مشترک میدان‌هوایی بین‌المللی کابل را مدیریت کنند.

دو منبع آگاه به این رسانه‌ی انگلیسی گفته بودند که ترکیه از طریق یک شرکت خصوصی که کارمندان آن متشکل از سربازان و پولیس سابق این کشور اند، امنیت میدان هوایی کابل را تأمین خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *