عکس: آرشیف

طالبان برای تنظیم ارتش خود یک کمیته‌ی کاری ایجاد کردند

وزارت دفاع گروه طالبان یک کمیته‌ی کاری را به‌خاطر ارایه‌ی طرح‌های «مفید» برای سازماندهی ارتش این گروه و «مؤثرسازی» تشکیلات آن ایجاد کرده است.

وزارت دفاع این گروه در خبرنامه‌ای از آن به نام «کمیته‌ی مرور تشکیلاتی» نام برده و گفته که این کمیته براساس هدایت رهبری این وزارت امروز (پنج‌شنبه، ۱۸ قوس) رسما به کارش آغاز کرده است.

به نقل از خبرنامه، این کمیته‌ی کاری ۲۰ نفر عضو دارد و اعضای آن مسئولیت دارند تا هرچه زودتر تشکیل یک ارتش «متعهد»، «منضبط»، «مجهز»، «صادق» و «با مسئولیت» را در چارچوب وزارت دفاع طالبان سازمان دهند.

وزارت دفاع این گروه تأکید کرده است که این ارتش باید براساس ضرورت و نیازمندهای «دولت و نظام اسلامی» تشکیل شود و در راستای تأمین امنیت و آرامش مردم افغانستان مقتدرانه عمل کند.

طالبان به‌دنبال سقوط افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد، اعلام کردند که یک ارتش منظم و قوی ایجاد می‌کنند. فصیح‌الدین، رییس ستاد ارتش طالبان در تاریخ ۲۴ سنبله گفته بود که مشورت‌ها در مورد ایجاد ارتش جریان دارد.

او تأکید کرده بود که نیروهای ارتش طالبان باید طوری آموزش ببینند که بتوانند از افغانستان حفاظت کنند.

با آنکه این گروه هنوز در مورد یونیفورم این ارتش چیزی نگفته است، اما رازمحمد، رییس ازاله و منکرات وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در قول اردوی مرکزی این گروه در کابل گفته که نظامیان طالبان «چهره‌ی ظاهری‌شان» را باید مطابق «سنت نبوی» آراسته کنند.

او همچنین از نیروهای ارتش طالبان خواسته تا از فرامین و لوایح این گروه اطاعت کنند.

همزمان با این، محمدیعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان در نخستین نشست رهبری این وزارت گفته است که سیستم فراگیری آموزش دینی و عقیده‌ای باید در قطعات نظامی این گروه فعال شود.