بانک جهانی
عکس: آرشیف

۲۸۰ میلیون دالر پول مسدودشده‌ی افغانستان به برنامه‌ی جهانی غذا و یونیسف منتقل می‌شود

بانک جهانی:

بانک جهانی تأیید می‌کند که تمویل‌کنندگان صندوق بازسازی افغانستان توافق کرده‌اند تا ۲۸۰ میلیون دالر امریکایی از پول‌های مسدودشده‌ی افغانستان به برنامه‌ی جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) منتقل شود.

بانک جهانی روز گذشته (جمعه، ۱۹ قوس) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که این مبلغ پول مسدودشده‌ی افغانستان در امریکا برای حمایت از برنامه‌های غذایی و صحی در افغانستان به برنامه‌ی جهانی غذا و یونیسف انتقال داده می‌شود.

به نقل از خبرنامه، از مجموع این ۲۸۰ میلیون دالر، ۱۸۰ میلیون آن به برنامه‌ی جهانی غذا برای تأمین خدمات غذایی و ۱۰۰ میلیون دیگر آن به یونیسف برای ارایه‌ی خدمات صحی ضروری انتقال خواهد شد.

بانک جهانی توضیح داده است که با این مبلغ پول، یونیسف و برنامه‌ی جهانی غذا می‌توانند برای ۱۲.۵ میلیون نفر خدمات صحی اولیه، برای ۲.۷ میلیون نفر کمک غذایی و برای حدود ۸۴۰ هزار مادر و کودک مواد خوراکی فراهم کنند.

این بانک انتقال این مقدار پول مسدودشده‌ی افغانستان را به این دو نهاد جهانی یک گام مهم برای ارایه‌ی کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان خوانده است.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش کرده بود که بانک جهانی در حال نهایی‌کردن پیشنهادی برای تحویل‌دهی ۵۰۰ میلیون دالر از پول‌های مسدودشده‌ی افغانستان به نهادهای امدادرسانی بین‌المللی است.

با تسلط طالبان بر افغانستان، امریکا حدود ۹.۵ میلیارد دالر دارایی‌های خارجی افغانستان را که در اختیار مؤسسات مالی این کشور قرار داشت، مسدود کرده است.

همچنین صندوق بین‌المللی پول، حدود ۳۷۰ میلیون دالر از کمک‌های مالی خود به افغانستان را به‌دلیل عدم شفافیت جامعه‌ی بین‌المللی در مورد به‌رسمیت‌شناختن طالبان توقیف کرده است.

بانک جهانی هم به پیروی از این اقدام، بودجه‌ی افغانستان را متوقف کرده است. این بانک از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون بیش از پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دالر به افغانستان داده است.

افزون بر این موارد، تقریبا ۷۵ درصد از بودجه‌ی کارمندان غیرنظامی دولت و تمامی بودجه‌ی دفاعی چهار میلیارد دالری که قبل از این توسط امریکا و متحدانش در ناتو پرداخت می‌شد، نیز از زمان سقوط افغانستان به‌دست طالبان قطع شده است.