ملا هبت‌الله، رهبر طالبان

توصیه‌ی رهبر طالبان به اعضا و نیروهای این گروه: به فرمان عفو عمومی احترام بگذارید

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در جریان یک نشست در جمعی از مسئولان و کارمندان محلی این گروه در ولایت قندهار سخنرانی کرده است. او از اعضا و نیروهای طالبان خواسته است که فرمان عفو عمومی را رعایت و به مردم و کارمندان نظام پیشین ظلم نکنند؛ زیرا ظلم پایان خوب ندارد.

به گزارش آژانس خبری دولتی باختر که تحت کنترل طالبان است، هبت‌الله از اعضای این گروه همچنین خواسته است که کارمندان نظام پیشین را به‌خاطر عملکردهای قبلی‌شان مجازات نکنند و قدر و عزت تمام باشندگان افغانستان را نگهدارند.

او با اشاره به مهاجرت مردم به خارج از کشور، گفته است که قدر و عزت مردم افغانستان در هیچ کشور دیگری حفظ نمی‌شود. او به مردم توصیه کرده است که در کشور بمانند و به مسئولان، علما و بزرگان قومی نیز توصیه کرده است که مردم را قناعت بدهند تا از کشور خارج نشوند.

باختر در رشته‌تویتی نوشته است که مولوی هبت‌الله آخوندزاده از نیروهای طالبان خواسته است که با مردم در هنگام تلاشی با اخلاق نیک رفتار کنند، شب و روز متوجه امنیت مردم باشند و در جریان گزمه و تلاشی برای مردم مشکل خلق نکنند.

رهبر طالبان از اعضای این گروه خواسته است که در انجام مسئولیت‌های‌شان از علما مشورت بگیرند و با حفظ هماهنگی، در کار یکدیگر مداخله نکنند. به‌گفته‌ی او، طالبان اکنون در معرض یک امتحان بزرگ قرار دارند و مردم از این گروه توقع دارند و باید قدر و عزت شان حفظ شود.

او در بخشی از صحبت‌هایش افزوده است که در استخدام افراد قومیت و زبان نه، بلکه استعداد در نظر گرفته شود و برای اجرای عدالت، حق به حقدار سپرده شود.

رهبر طالبان درحالی اعضا و نیروهای این گروه را به رعایت فرمان عفو عمومی توصیه کرده است که در روزهای اخیر گزارش‌هایی از بازداشت و شکنجه‌ی نظامیان حکومت پیشن منتشر می‌شود. در ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، دیده می‌شود که نیروهای طالبان شماری از نظامیان پیشین را شکنجه می‌کنند.

با این حال، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان که بیش از چهار ماه می‌گذرد، این سومین باری است که رهبر طالبان در جمع حاضر می‌شود و سخنرانی می‌کند. رسانه‌های نزدیک به طالبان گزیده‌ای از سخنرانی او را منتشر می‌کنند، اما تا کنون تصویری از او در رسانه‌ها منتشر نشده است.

برخی را باور بر این است که ملا هبت‌الله حضور فیزیکی ندارد و ممکن است سال‌ها پیش کشته شده باشد. طالبان بارها این گونه گزارش‌ها را رد کرده‌اند.