شاگردان مکاتب

یونسکو: سیستم آموزشی افغانستان از تبعیض جنستی رنج می‌برد

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که سیستم آموزشی افغانستان از تبعیض جنستی رنج می‌برد.

این گزارش که روز گذشته (چهارشنبه، ۸ جدی) زیر عنوان «حق آموزش؛ در افغانستان چه چیزی در خطر است؟» منتشر شده، از حکومت افغانستان [فعلا حکومت سرپرست طالبان] خواسته است که به تعهدات خود برای فراهم کردن زمینه‌ی آموزش بدون تبعیض عمل کند.

براساس این گزارش، نرخ سواد در افغانستان از ۳۲ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۴۳ درصد در سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش یافت، اما هنوز هم نرخ سواد در این کشور در پایین‌ترین سطح در میان کشورهای جهان، از جمله کشورهای منطقه و آسیایی باقی مانده است.

یونسکو در گزارش خود از وجود چالش‌ها در برابر آموزش در افغانستان خبر داده و گفته است که دست‌کم نیمی از کودکان واجد شرایط در این کشور در مکتب ثبت نام نکرده‌اند.

این سازمان در عین حال علاوه کرده است که سطح یادگیری در میان دانش‌آموزان در مکاتب افغانستان نیز پایین است.

در بخشی از این گزارش آمده است که افغانستان با محدودیت‌های بودجه‌ای دوام‌دار و کمبود شدید آموزگار واجد شرایط مواجه است. همچنین گزارش افزوده است که افغانستان برای حفظ سیستم آموزشی خود نیاز شدید به کمک‌های خارجی دارد.

یونسکو پیشنهاد کرده است که باید در سیستم آموزشی افغانستان سرمایه‌گذاری بیشتر شود و برای دانش‌آموزان نیز منابع آموزشی کافی در نظر گرفته شود.

این درحالی است که طالبان پس از تسلط کامل بر افغانستان، به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را نداده‌اند.