خبرنگاران محلی دایکندی

محدودیت‌ تازه طالبان برای خبرنگاران دایکندی: زبان پشتو یاد بگیرید و خبرهای منفی را نشر نکنید

به دنبال به قدرت رسیدن طالبان، رسانه‌ها و خبرنگاران به‌شکل بی‌پیشنه‌ای با تهدید و محدودیت مواجه شده‌اند. در تازه‌ترین مورد، مقامات طالبان در ولایت دایکندی فیصله کرده‌اند تا خبرنگاران محلی زبان پشتو یاد بگیرند و خبرهای منفی و تأیید ناشده نشر نشود.

مقام‌های طالبان در اداره محلی دایکندی در جلسه‌ی اداری‌شان فیصله کرده‌اند: «خبرنگاران رسانه‌های محلی باید زبان‌های پشتو، دری و انگلیسی را بلد بوده و هرگاه خبرنگاران که به یکی از لسان‌های مذکور بلدیت نداشته باشند، باید در جهت کسب لسان اقدام نمایند.»

در فیصله جلسه اداری آنها آمده است: «خبرهای منفی و تأیید ناشده از سوی خبرنگاران و رسانه‌ها بیشتر نشر می‌گردد، بهتر است که خبرها ابتدا تأیید و سپس نشر گردد.»

در ماده ششم فیصله جلسه اداری مقام‌های گروه طالبان تأکید شده است: «رسانه‌ها از نشر خبرهای کذب وتأیید نشده که سبب تشویش اذهان می‏گردد، جدا خودداری نمایند و در تهیه و نشر خبر توجه و دقت بیشتر صورت گیرد.»

براساس فیصله آنها، به ریاست اطلاعات و فرهنگ دستور داده شده است تا لیست خبرنگاران و موضوع یادگیری لسان‌ها به‌خصوص زبان پشتو را در رسانه‌های محلی دایکندی پی‎گیری نماید.

با این حال، خبرنگاران دایکندی از وضع محدودیت بر رسانه‏‌ها در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند. آنان می‌گویند که رسانه‌های محلی دایکندی به بلندگوی گروه طالبان تبدیل شده‌اند و هیچ‌گونه موضوعات انتقادی و مشکلات مردم را برجسته کرده نمی‌توانند.

محمد رجا یکی از خبرنگاران ولایت دایکندی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «برخورد طالبان با رسانه‌ها از زمانی که در قدرت نبودند واضح و مشخص بود. ده‌ها خبرنگار بر اثر حملات انتحاری و هدفمند آنها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم کشته شدند.»

رجا تأکید دارد که طالبان از لحاظ ایدئولوژیک مشکل بنیادی با حقوق و آزادی‌های دنیای معاصر دارند و می‌خواهند رسانه‌ها را در راستای حمایت از خود و «سفیدنمایی حکومت خود» استفاده کنند. او مدعی است که طالبان با نشر گزارش‌های تحقیقی، انتقادی و گفت‌وگوهایی که به ماهیت و عملکرد آنان اشاره شود، مخالف‌اند.

رجا علاوه کرد: «با حاکمیت طالبان وضعیت فعالیت رسانه‌ای در دایکندی در آستانه‌ی سقوط قرار گرفته است. خبرنگاران با نشر اندک‌ترین موضوعات انتقادی، از سوی مقام‌های طالبان احضار، تهدید و توهین می‌شوند.»

با این حال، سلطان‌علی جوادی، نماینده‌ی کمیته مصونیت خبرنگاران افغان در ولایت دایکندی می‌گوید که با روی‌کار آمدن گروه طالبان نزدیک به ۳۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای بیکار و چهار رادیوی محلی در ولایت دایکندی مسدود شدند که در این اواخر یک تعداد از آن رسانه‏ها دوباره فعالیت‌شان را از سر گرفته‌اند، اما با چالش‌های چون؛ سانسور، تهدید و تحقیر، عدم دست‌رسی به اطلاعات و مشکلات جدی اقتصادی مواجه اند.

او افزود: «با حاکمیت طالبان تمام بانوان خبرنگار در دایکندی بی‏کار شده و تا کنون هیچ یک از بانوان جرأت نتوانسته تا دوباره فعالیت‌های رسانه‌ای خویش را آغاز نمایند، بلکه همه‌ی‌شان خانه‌نشین شده و با مشکلات جدی اقصادی روبه‌رو گردیده‌اند.»

خبرنگاران دایکندی تأکید می‌کنند که اگر وضعیت کنونی بهبود نیابد، تمام رسانه‌های محلی دایکندی در آینده‌ی نه چندان دور از فعالیت باز خواهد ماند.