وزیر خارجه امریکا: متعهد به حمایت از مردم افغانستان هستیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده می‌گوید، مردم امریکا متعهد به حمایت از مردم افغانستان هستند.

او صبح امروز (شنبه، ۲۵ جدی) در تویتی از دیدار مجازی خود با مارتین گریفیتس، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور کمک‌های بشردوستانه و پیترماریر، رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ خبر داده و گفته است که در این دیدار درباره تقویت هماهنگی امریکا با این دو نهاد صحبت کرده است.

بلینکن در حالی بر تعهد امریکا برای کمک به مردم افغانستان تاکید کرده است که به تازگی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از این کشور است که دارایی‌های مسدوشده افغانستان را آزاد کند.

گوترش روز پنج‌شنبه ( ۲۳ جدی) در یک نشست خبری در نیویورک گفت که زمستان سرد و دارایی‌های منجمدشده‌ی افغانستان ترکیبی مرگبار برای مردم این کشور است. به‌گفته‌ی او، قوانین و شرایطی که مانع استفاده از پول در افغانستان برای نجات جان مردم و اقتصاد این کشور می‌شود، به حالت تعلیق درآید.

او خواستار ایجاد راهکاری شده است تا براساس آن ذخایر ارزی افغانستان که در کشورهای خارجی به‌ویژه امریکا مسدود شده، آزاد شود.

او گفته است: «باید اجازه داده شود که از طریق بودجه‌ی بین‌المللی حقوق کارکنان دولتی پرداخت شود و به نهادها در افغانستان برای ارایه‌ی مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و سایر خدمات حیاتی کمک کند.»

همزمان با تسلط کامل طالبان بر افغانستان، ایالات متحده‌ی امریکا نزدیک به ده میلیارد ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در بانک‌های آن کشور نگهداری می‌شد، را مسدود کرد.

در حالی که نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی شدید مواجه‌اند و علی‌رغم درخواست‌های مکرر طالبان، امریکا هنوز برای آزادسازی این مقدار پول آمادگی نشان نداده است.