آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل
UN

دبیرکل سازمان ملل: ذخایر ارزی افغانستان برای نجات جان مردم این کشور آزاد شود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته است که زمستان سرد و دارایی‌های منجمدشده‌ی افغانستان ترکیبی مرگبار برای مردم این کشور است. به‌گفته‌ی او، قوانین و شرایطی که مانع استفاده از پول در افغانستان برای نجات جان مردم و اقتصاد این کشور می‌شود، به حالت تعلیق درآید.

آقای گوترش روز گذشته (پنج‌شنبه، ۲۳ جدی) در یک نشست خبری در نیویورک، همچنین خواستار ایجاد راهکاری شده است تا براساس آن ذخایر ارزی افغانستان که در کشورهای خارجی به‌ویژه امریکا مسدود شده، آزاد شود.

او گفته است: «باید اجازه داده شود که از طریق بودجه‌ی بین‌المللی حقوق کارکنان دولتی پرداخت شود و به نهادها در افغانستان برای ارایه‌ی مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و سایر خدمات حیاتی کمک کند.»

دبیرکل سازمان ملل متحد افزوده است که راه‌اندازی سریع سیستم بانکی برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و فعال کردن عملیات بشردوستانه ضروری است. او تأکید کرده است که کارکرد بانک مرکزی افغانستان باید حفظ و مسیری برای آزادسازی مشروط ذخایر ارزی افغانستان مشخص شود.

گوترش علاوه کرده است: «ما باید حتا برای تزریق سریع نقدینگی به اقتصاد و جلوگیری از فروپاشی که منجر به فقر، گرسنگی و قحطی برای میلیون‌ها نفر می‌شود، تلاش کنیم.»

او گفته است که سازمان ملل آماده است تا با کشورهای عضو و دیگر کشورها همکاری کند تا سیستم پاسخ‌گویی ایجاد و کمک‌های مالی به مردم افغانستان که بیشترین نیاز را دارند، برسد. او در عین حال گفته است که باید اطمینان حاصل شود که کمک‌های مالی منحرف نمی‌شود و به نیازمندان اصلی آن می‌رسد.

این درحالی است که همزمان با تسلط کامل طالبان بر افغانستان، ایالات متحده‌ی امریکا نزدیک به ده میلیارد ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در بانک‌های آن کشور نگهداری می‌شد، را مسدود کرد. علی‌رغم درخواست‌های مکرر طالبان، امریکا هنوز برای آزادسازی این مقدار پول آمادگی نشان نداده است.

از سوی هم، آنتونیو گوترش از جامعه جهانی خواسته است تا حمایت خود را از مردم افغانستان افزایش دهد. او از رهبران طالبان نیز خواسته است که حقوق اساسی بشر و به‌ویژه حقوق زنان و دختران را به رسمیت بشناسند و از آن‌ها محافظت کنند.

به‌گفته‌ی او، هیچ کشوری نمی‌تواند درحالی که حقوق نیمی از جمعیت خود را انکار می‌کند، پیشرفت کند. زنان و دختران افغانستان باید به تمام فرصت‌های تحصیلی و شغلی، مراقبت‌های صحی و سایر خدمات ضروری دست‌رسی داشته باشند.

در همین حال، محمدسهیل شاهین که از طرف طالبان به‌حیث نماینده‌ی افغانستان در سازمان ملل معرفی شده، از درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد برای آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان استقبال کرده است.

شاهین صبح امروز همچنین در تویتی نوشته است که از بیانیه‌ی دبیرکل سازمان ملل که به وضعیت مردم افغانستان در این «زمستان سخت» توجه می‌کند، قدردانی می‌کند.