لیسه ملالی در ارزگان

طالبان: مکاتب در سال جدید تعلیمی به‌روی تمامی دختران باز خواهند شد

ذبیح‌الله مجاهد، معین امور نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخن‌گوی گروه طالبان ابراز امیدواری می‌کند که مکاتب دخترانه از آغاز سال جدید خورشیدی گشایش یابد.

ذبیح‌الله مجاهد روز گذشته (شنبه، ۲۵ جدی) در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که آموزش برای دختران و زنان «مسأله‌ی ظرفیت است».

او افزوده است که دختران و پسران در مکاتب باید در صنف‌های جداگانه درس بخوانند. مجاهد تأکید کرده است که حتا ساختمان مکاتب دخترانه و پسرانه در مناطق پرجمعیت نیز جدا باشد.

مجاهد گفته است که تاکنون بزرگترین مانع سد راه آموزش دختران، یافتن یا ساختن خوابگاه‌ها بوده تا دختران بتوانند در آنجا اقامت کنند.

او تأکید کرده است که طالبان مخالف آموزش دختران نیست.

پس از تسلط این گروه بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم به‌جز در  چند ولایت معدود، در سراسر افغانستان از مکتب بازماندند. همین‌طور دانشگاه‌های دولتی به روی دانشجویان دختر و پسر باز نشدند و زنان کارمند در ادارات دولتی خانه‌نشین شده‌اند.

محدودیت طالبان بر آموزش دختران و کار زنان، یکی از دلایلی دانسته می‌شود که تاکنون جامعه جهانی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

در همین حال، طی هفته‌های اخیر اعتراضات زنان به سیاست‌های طالبان گسترش یافته و معترضان خواستار حق کار، آموزش و تحصیل هستند.

طالبان بر آزادی‌های اجتماعی زنان نیز محدویت‌هایی وضع کرده‌اند؛ از جمله این که باید حجاب را رعایت کنند و همچنین در سفرهای طولانی باید همراه با «محرم شرعی» باشند.