بند کمال‌خان

طالبان آب بند کمال‌خان را آزاد کردند

رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که گروه طالبان آب بند کمال‌خان در ولایت نیمروز را به طرف ایران آزاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، دریچه‌های بند کمال‌خان دیروز (سه شنبه، ۲۸ جدی) باز شده و آب این بند به طرف هامون جاری شده است.

حسین مدرس‌خیابانی، والی سیستان و بلوچستان ایران به رسانه‌های این کشور گفته است که جریان رهاسازی آب از این بند ادامه پیدا خواهد کرد تا حقابه‌ی ایران از هیرمند به صورت کامل تأمین شود.

طالبان اما آزادی آب بند کمال‌خان به طرف را رد کرده‌اند. یک عضو این گروه در پیامی گفته است که براساس درخواست مردم و دستور سرپرست وزارت انرژی و آب، برای ضرورت کشاورزان آب بند کمال‌خان آزاد شده است.

ایرنا همچنین در مطلبی آزادشدن آب بند کمال‌خان را «گره‌گشایی از آرزویی ۴۹ ساله» عنوان کرده و نوشته است دیپلماسی‌ جدی دولت و مجلس ایران در ماه‌های اخیر و باز شدن دو دریچه بند کمال‌خان نشان داد که عزم‌ها برای حل معضل حقابه‌ی هیرمند جزم است.

این رسانه ایرانی به نقل از کارشناسان نوشته است که بند کمال‌خان «مهمترین سد راه بر سر عمل به تفاهم‌نامه‌ی حقابه‌ی هیرمند میان ایران و افغانستان شناخته می‌شود».

آب بند کمال‌خان چند هفته پس از سفر مقام‌های طالبان به تهران به سوی ایران آزاد شده است.

هیأت طالبان به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی این گروه که به تهران سفر کرده بود، در دیدار با حسین امیر عبدالهیان، وزیر خارجه‌ی ایران گفته است طالبان به حق آبه‌ی آن کشور در معاعده‌ی هلمند احترام می‌گذارند.

معاهده‌ی ایران و افغانستان در باره‌ی آب رود هلمند (هیرمند) در سال ۱۳۵۱ خورشیدی میان امیرعباس هویدا و محمد شفیق، نخست وزیر وقت دو کشور امضا شده است.

در سال‌های اخیر، ساخت بند آب گردان بر این رودخانه و در مرزهای ایران از سوی افغانستان، هرازگاهی منجر به تنش میان دو کشور شده است.

اشرف‌غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان در اوایل امسال در مراسم افتتاح بند کمال‌خان در نیمروز گفت که پس از این آب را رایگان به کسی نمی‌دهد. او در آن زمان گفته بود که آب را در برابر نفت به ایران می‌فروشد.

دیدگاه‌های شما
  1. حیف است از این آب در کشور در مان استفاده نشود مردم افغانستان همیشه در خشکسالی و بی آبی به سر میبرد اما ما یک دولت دلسوز نداریم که دلش به حال مردمش بسوزه اینان فقط بخاطر جیب خود چهل میلیون انسان دیگر را میسوزاند.
    خود تشنه در جام دیگران اب میریزیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *