پناه‌دادن طالبان به یک روزنامه‌نگار باردار نیوزیلندی؛ بلیس در افغانستان سرگردان است

یک روزنامه‌نگار باردار نیوزیلندی می‌گوید پس از آن‌که به‌دلیل شرایطه قرنطینه کرونایی، نتوانست به کشورش برگردد، از طالبان درخواست پناه کرده و اکنون در افغانستان سرگردان است.

این زن شارلوت بلیس نام دارد و او در ستونی که روز شنبه در روزنامه نیوزیلند هرالد منتشر شده، نوشته است که «به طرز وحشیانه‌ای» طعنه‌آمیز است که او زمانی از طالبان در مورد رفتار آنها با زنان سؤال می‌کرد و اکنون همان سؤالات را از دولت خود (نیوزیلند) می‌پرسد.

بلیس در ستون خود نوشته است: «وقتی طالبان به شما – یک زن باردار و مجرد – پناهگاه امن پیشنهاد می‌کند، می‌دانید که وضعیت شما به هم ریخته است.»

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، کریس هیپکینز، وزیر واکنش به بیماری کووید-۱۹ در نیوزیلند گفته است که دفتر وی از مقامات خواسته‌اند که بررسی کنند آیا رویه‌های مناسب را درباره بلیس رعایت کرده‌اند یا خیر.

بلیس سال گذشته، برای پوشش خبری خروج نیروهای امریکایی از افغانستان برای الجزیره کار می‌کرد و در گفت‌وگو با رهبران طالبان در مورد رفتار آنها با زنان و دختران، توجه بین‌المللی را به خود جلب کرد.

بلیس در ستون خود گفته است که در ماه سپتامبر به قطر بازگشت و متوجه شد که از شریک زندگی خود، جیم هویلبروک، عکاس آزاد و یکی از همکاران او در نیویارک‌تایمز باردار است؛ درحالی که داکتران قبلاً به او گفته بودند که نمی‌تواند بچه‌دار شود. بلیس بارداری خود را یک «معجزه» توصیف کرده است. او قرار است در ماه ثور دختری به دنیا بیاورد.

با این حال رابطه‌ی جنسی خارج از ازدواج در قطر غیرقانونی است و بلیس باید این کشور را ترک می‌کرد. او بارها سعی کرده است تا با یک سیستم قرعه‌کشی به نیوزیلند بازگردد، اما موفق نشد.

بلیس در ماه نوامبر از الجزیره استعفا داده و با شوهرش به زادگاه‌اش در هویلبروک در بلژیک نقل مکان کردند. او اما گفته است که نمی‌توانست مدت زیادی در بلژیک بماند، زیرا اقامت نداشت. این زوج تنها جایی که هر دو ویزا داشتند افغانستان بود.

پس از این، بلیس با مقام‌های ارشد طالبان صحبت کرده است که این مقام‌ها با برگشت او به افغانستان موافقت کردند.

او نوشته است که طالبان به او گفته است که فقط به مردم بگویید که متاهل هستید.

بلیس گفته است که ۵۹ سند را برای مقام‌های نیوزیلند ارسال کرده است؛ اما آنها درخواست او را برای بازگشت اضطراری رد کرده‌اند.

بلیس گفته است که حاملگی در افغانستان به دلیل وضعیت نامناسب مراقبت‌های زایمانی و فقدان قابلیت‌های جراحی می‌تواند یک حکم اعدام باشد.

او گفته که پس از صحبت با وکلا، سیاستمداران و افراد روابط عمومی در نیوزلند، به نظر می‌رسد که به پرونده‌ی او رسیدگی شود، اگرچه هنوز برای او تایید نشده است.

دیدگاه‌های شما
  1. عجيب است كه كشور زادگاهش برايش اجازه ورود را با در نظر داشت قرنطين نداده است 😡 از نظر من قانون براى من است نه من براى قانون و شرايط اضطرارى را هم بايد در قانون گنجاند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *