سازمان ملل: بیش از ۱۰۰ مقام و نیروی امنیتی سابق افغانستان پس از تسلط طالبان کشته شده‌اند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که این سازمان «ادعاهای موثقی» دریافت کرده است که ثابت می‌کند بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای سابق دولت افغانستان، نیروهای امنیتی پیشین و کسانی که با نیروهای بین‌المللی کار می‌کردند پس از تسلط طالبان کشته شده‌اند.

در گزارشی که روز یکشنبه (۱۰ دلو) به رویت خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده، گوترش گفته است که «بیش از دو سوم» قربانیان ادعا می‌شود که ناشی از قتل‌های غیرقانونی طالبان یا افراد وابسته به این گروه بوده است.

گوترش در گزارش خود که به شورای امنیت سازمان ملل ارایه کرده، گفته است که مأموریت سازمان ملل در افغانستان همچنین «ادعاهای معتبری مبنی بر قتل غیرقانونی دست‌کم ۵۰ مظنون به وابستگی به شاخه خراسان گروه داعش را دریافت کرده است».

او افزوده است که مدافعان حقوق بشر و کارمندان رسانه‌ها همچنان «تحت حمله، ارعاب، آزار و اذیت، بازداشت خودسرانه، بدرفتاری و قتل قرار می‌گیرند».

دبیر کل سازمان ملل گفته است که هشت فعال جامعه مدنی، از جمله سه نفر توسط طالبان و سه نفر توسط داعش کشته شدند و ۱۰ نفر از سوی طالبان به‌طور موقت بازداشت، ضرب‌وشتم و تهدید شدند.

به‌گفته‌ی او، دو خبرنگار کشته شدند که مسئولیت قتل یکی از آنها را داعش به عهده گرفته است. گوترش افزوده است که دو خبرنگار دیگر هم توسط افراد مسلح ناشناس زخمی شدند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرده است که مأموریت سازمان ملل ۴۴ مورد بازداشت موقت، ضرب‌وشتم و تهدید به ارعاب را ثبت کرده‌اند که ۴۲ مورد آن توسط طالبان صورت گرفته است.

گوترش در ادامه با اشاره به وضعیت بشری در افغانستان گفته است که وضعیت در این کشور شش ماه پس از تسلط طالبان همچنان نامطمیین است؛ زیرا به‌گفته‌ی او، «شوک‌های متعدد سیاسی، اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در سراسر کشور طنین‌انداز شده است».

او گفته است که افغانستان امروز با بحران های متعددی روبه‌رو است؛ «از جمله انقباض عظیم اقتصادی، فلج‌شدن سیستم‌های بانکی و مالی، بدترین خشک‌سالی در ۲۷ سال گذشته و شکست طالبان در تشکیل یک دولت فراگیر و محروم‌شدن زنان و دختران از حق آموزش، تحصیل و کار».

گوترش افزوده است که پیش‌بینی می‌شود که ۲۲.۸ میلیون نفر تا مارچ ۲۰۲۲ در سطوح «بحران» و «اضطراری» ناامنی غذایی قرار گیرند.

سازمان ملل گفته است که تنها نکته‌ی مثبت پس از تسلط طالبان، «کاهش قابل توجهی» در تعداد حوادث امنیتی مرتبط با درگیری و همچنین تلفات غیرنظامیان است.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرده است که این سازمان ۹۸۵ حادثه مرتبط با امنیت را بین ۱۹ اگست تا ۳۱ دسامبر ثبت کرده است که ۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ کاهش داشته است.

او گفته که ۷۵ درصد از رویدادهای ثبت‌شده در مناطق شرقی، مرکزی، جنوبی و غربی است.

با وجود کاهش خشونت، گوترش گفته است که طالبان با چالش‌های متعددی از جمله با افزایش حملات علیه اعضای خود روبه‌رو هستند.

او گفته است که برخی از این حملات به «جبهه مقاومت ملی» متشکل از برخی از چهره‌های اپوزیسیون افغانستان و افراد مرتبط با دولت سابق نسبت داده می‌شوند.

گوترش افزوده است که این جبهه عمدتاً در ولایت پنجشیر و ولسوالی اندراب بغلان فعالیت می‌کنند، اما تهاجمات ارضی قابل توجهی انجام نداده‌اند.

دبیر کل سازمان ملل به تنش‌های قومی در صفوف طالبان و رقابت بر سر کرسی نیز اشاره کرده است که به‌گفته‌ی او، منجر به خشونت شده است. او از درگیری‌های مسلحانه در ۴ نوامبر بین نیروهای طالبان به‌عنوان نمونه‌ای از این تنش‌ها یاد کرده است.