سفر هیأت طالبان به سوئیس

هیأتی از طالبان برای بحث روی کمک‌های بشردوستانه به سوئیس رفته است

وزارت خارجه‌ی سوئیس اعلام کرده است که یک هیأت از طالبان برای گفت‌وگو با مقام‌های سوئیسی و سازمان‌های غیردولتی در مورد دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و حقوق‌بشر به جنیوا سفر کرده است.

رسانه‌های سوئیسی گزارش داده است که هیأت طالبان را لطیف‌الله حکیمی، رهبری می‌کند و تعداد آنها حدود ۱۰ نفر است. حکیمی رییس کمیسیون تصفیه صفوف وزارت دفاع طالبان است.

سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی سوئیس به خبرگزاری فرانسه گفته است که این هیأت با صلیب سرخ و سایر سازمان‌های غیردولتی درباره دسترسی نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه، حفاظت از امدادگران و احترام به حقوق‌بشر پشت درهای بسته گفت‌وگو خواهند کرد.

به گفته او، حفاظت از کودکان و پاکسازی زمین‌های آلوده به ماین نیز از محورهای بحث در این گفت‌وگوها است.

سخن‌گوی وزارت خارجه سوئیس گفته است که هیأت طالبان این هفته با مقام‌های سوئیس نیز دیدار خواهد کرد.

با این حال، این وزارت تأکید کرده است که حضور هیأت طالبان در خاک سوئیس «به معنای مشروعیت یا به رسمیت شناختن طالبان نیست».

گفته شده است که نمایندگانی از سازمان توسعه و همکاری سوئیس و بخش صلح و حقوق بشر وزارت خارجه‌ی این کشور با طالبان گفت‌وگو خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی سوئیس گفته است: «افغانستان به دلیل درگیری‌های مسلحانه، کووید-۱۹ و پیامدهای اقتصادی-اجتماعی آن و همچنین شرایط بد آب و هوایی با یک وضعیت اضطراری پیچیده مواجه است».

طالبان تا کنون به صورت رسمی در مورد سفر هیأت این گروه به سوئیس چیزی نگفته‌اند.