اعتراض مهاجران در کمپ ابوظبی

بی‌سرنوشتی مهاجران افغانستان در کمپ ابوظبی؛ «صبر ما به پایان رسیده است»

مهاجران افغانستان در کمپ ابوظبی امارات متحده‌ی عربی که توسط امریکا از افغانستان تخلیه شده‌اند، می‌گویند که ماه‌هاست که در «بی‌سرنوشتی» مطلق به‌سر می‌برند. این مهاجران در یک تجمع اعتراضی در ابوظبی، از بی‌توجهی امریکا به وضعیت‌شان انتقاد کردند.

در نوارهای ویدیویی که به روزنامه اطلاعات روز فرستاده شده است، یکی از زنان نظامی پیشین می‌گوید که شش ماه است که در کمپ ابوظبی منتظر اسکان مجدد است.

او می‌گوید که امریکایی‌ها بارها برای انتقال آنها وعده داده‌اند، اما به وعده‌ی‌شان عمل نکرده‌اند. این نظامی پیشین تأکید می‌کند که پناهجویان خواستار انتقال‌شان از امارات متحده‌ی عربی هستند.

عبدالسمیع فیضی، یکی از ورزشکاران افغانستان که در ابوظبی به‌سر می‌برد نیز می‌گوید که امریکایی‌ها آنان از افغانستان بیرون کشیده و باید از امارات عربی نیز انتقال دهند.

فیضی می‌گوید که صبر مهاجرین به پایان رسیده است و آنان مانند زندانی در اتاق‌ها زندگی می‌کنند. به‌گفته‌ی او، تعداد زیادی از مهاجرین «کیس» ندارند و اگر اقدام به ایجاد کیس کنند سال‌ها زمان در بر می‌گیرد.

این مهاجر افغانستان همچنین می‌گوید که امریکا باید زمینه‌ی انتقال آنان به امریکا و سایر کشورها را فراهم کند.
تخمین زده می شود که حدود نُه‌هزار مهاجر افغانستان در حال حاضر در کمپ پناهندگان امارات در ابوظبی اسکان داده شده‌اند. این مهاجران کسانی اند که در جریان روند تخلیه‌ی اضطراری از کابل به امارات متحده‌ی عربی منتقل شده‌اند.

امریکا پس از سقوط کابل به‌دست طالبان در ماه آگست سال گذشته‌ی میلادی، ده‌ها هزار همکار نیروهای خارجی و افراد آسیب‌پذیر را از افغانستان خارج کرد. بیشتر این افراد در پایگاه‌های نظامی امریکا در کشورهای سومی انتقال داده‌ شده‌اند.

روند طی مراحل پذیرش و اسکان مجدد پناهجویان با انتقادهایی مواجه است. مقام‌های امریکایی گفته بودند که این روند تسریع خواهد شد و تا ماه جاری تمام پناهجویان اسکان داده خواهند شد.