جو بایدن یافته‌های گزارش ارتش در مورد چگونگی خروج از افغانستان را رد کرد

رییس‌جمهور بایدن روز پنج‌شنبه گفت که یافته‌های گزارش تحقیقاتی ارتش را که در آن مقامات نظامی ظاهرا از مقامات دولت بایدن به دلیل ناتوانی در درک اوضاع در افغانستان هنگام عقب‌نشینی نیروهای امریکایی انتقاد کرده‌اند، رد کرده است.

بایدن در مصاحبه ای با لستر هولت، خبرنگار ان‌بی‌سی در روز پنج‌شنبه، در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفت که این گزارش با برداشت او از نحوه عملکرد دولت در مورد عقب‌نشینی مطابقت ندارد.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا جزئیات این تحقیقات که توسط واشنگتن‌پست گزارش شده، درست است یا خیر، گفت: «نه، این چیزی نیست که به من گفته شده است. برای خروج زمان مناسب وجود نداشت، اما آن‌ها اذعان داشتند که اگر خارج نمی‌شدیم باید نیروهای بسیار بیشتری را دوباره به آن‌جا می‌فرستادیم.»

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا او یافته‌های این گزارش را رد می‌کند یا نه، پاسخ داد: «بله، رد می‌کنم.»

روزنامه پست در اوایل این هفته گزارش داد که گزارش ارتش هزاران صفحه را شامل می‌شود و شهادت فرماندهان دخیل در عقب‌نشینی از افغانستان در تابستان گذشته را شامل می‌شود.

به گزارش پست، مقامات نظامی به نقل از این سند، مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه را متهم کردند که پیشروی سریع طالبان را هنگام خروج نیروهای امریکایی از کشور پیش‌بینی نکرده بودند. بر اساس گزارش‌ها، این گزارش به اختلاف نظر در مورد چگونگی رسیدگی به تخلیه امریکایی‌ها و افغان‌های در معرض خطر اشاره می کند.

خروج از افغانستان ضعف بزرگی در کارنامه‌ی اولین سال ریاست‌جمهوری‌ جو بایدن به حساب می‌آید. با وجود این‌که اکثریت امریکایی‌ها از خروج از کشور حمایت می‌کنند، ماهیت آشفته خروج ارتش ایالات متحده انتقاد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را نسبت به مدیریت دولت وی برانگیخت.

بایدن قاطعانه از تصمیم خود برای عقب‌نشینی دفاع کرده و گفته است که ماندن در افغانستان جان امریکایی‌های بیشتری را می‌گرفت و ایالات متحده را مجبور می‌کرد تا نیروهای بیشتری را برای مبارزه با طالبان به [افغانستان] بفرستد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره گزارش ارتش در اوایل این هفته، اصرار داشت که دولت برای «تعدادی از موارد احتمالی» آماده بود، اما خاطرنشان کرد که مقامات ایالات متحده پیش‌بینی نمی‌کردند که افغانستان به این سرعت به دست طالبان بیفتد.

ساکی گفت: «برخی برنامه‌ریزی‌های اضطراری صورت گرفته بود که در هماهنگی کامل با تمام بازیگران تیم امنیت ملی در آن زمان صورت گرفته بود تا برای طیف وسیعی از گزینه‌ها و طیف وسیعی از نتایج آمادگی داشته باشند.»

منبع: مورگان چلفانت، The Hill