گردهمایی زنان در کابل

نامه‌ی شبکه‌ی زنان به بایدن: مردم افغانستان مسئول اعمال القاعده و طالبان نیستند

شبکه‌ی زنان افغانستان در نامه‌ای عنوانی جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا از مصادره دارایی بانک مرکزی افغانستان به‌عنوان غرامت برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر انتقاد کرده و گفته است که مردم افغانستان مسئول اعمال شبکه‌ی القاعده و یا گروه طالبان نیستند.

در این نامه‌ که امروز (دوشنبه، ۲۵ دلو) منتشر شد، شبکه زنان افغانستان گفته است که از تصمیم امریکا درباره تقسیم دارایی بانک مرکزی افغانستان به‌شدت «غمگین» شده است.

این شبکه افزوده است که مردم افغانستان شانه‌به‌شانه در کنار امریکا علیه تروریسم مبارزه کرده‌اند.

شبکه‌ی زنان افغانستان یادآوری کرده است که اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه‌ی القاعده در پاکستان کشته شده و همچنین هیچ شهروند افغانستان در حملات یازدهم سپتامبر نقش نداشته است.

این شبکه افزوده است که حمایت امریکا از «مجاهدین» در جنگ علیه سرد و رهاکردن افغانستان پس از شکست شوروی سابق منجر به گسترش گروه‌های افراطی و تروریستی شد.

این شبکه در ادامه اختصاص دارایی بانک مرکزی افغانستان به‌عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر را «نامهربانی» در قبال مردم افغانستان خوانده و گفته است که این خانواده‌ها از این پول راضی نخواهند شد؛ در وضعیتی که مردم افغانستان برای زنده‌ماندن مجبور می‌شوند فرزند خود را بفروشند.

شبکه‌ی زنان افغانستان از جو بایدن، رییس جمهور امریکا خواسته است که در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

امریکا اخیرا از هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در آن کشور نگهداری می‌شد و پس از تسلط طالبان مسدود شد، ۳.۵ میلیارد آن‌را به‌عنوان غرامت برای قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اختصاص داده است.

همچنین طبق این تصمیم امریکا، نیمی دیگر از ذخایر بانک مرکزی به‌عنوان کمک به مردم افغانستان به یک صندوق امانی انتقال داده می‌شود.

این تصمیم دولت امریکا، واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشته است.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان مصادره‌ی دارایی بانک مرکزی را ظلم علیه مردم افغانستان خوانده و از جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا خواسته است تا در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

او می‌گوید که اسامه بن لادن، رهبر شبکه‌ی القاعده در پاکستان کشته شد، اما تاوان فعالیت‌های او را مردم افغانستان می‌پردازند.

وزارت خارجه‌ی چین هم در واکنش به مصادره‌ی دارایی بانک مرکزی افغانستان از سوی امریکا، گفته است که ثروتمندترین کشور جهان به‌طور آشکار ثروت فقیرترین افراد را غارت می‌کند.

هوا چونینگ، از سخن‌گویان وزارت خارجه‌ی چین شب گذشته (یک‌شنبه، ۲۴ دلو) در تویتی نوشته است که ثروت مردم افغانستان باید در اختیار خودشان باشد و کنترل شود؛ مخصوصاً در زمانی که به آن نیاز دارند.