عملیات ارتش پاکستان در امتداد مرز افغانستان
REUTERS

ارتش پاکستان از تشدید عملیات در امتداد مرز افغانستان خبر داد

خبرگزاری رویترز به نقل از ارتش پاکستان گزارش داده است که این کشور عملیات خود را در امتداد مرز افغانستان تشدید کرده است.

رویترز امروز (پنج‌شنبه، ۲۸ دلو) در گزارشی نوشته است که ارتش پاکستان می‌گوید، شماری از افرادی که اخیرا علیه نیروهای پاکستانی حملاتی را انجام داده‌اند، از افغانستان آمده بودند. در این حملات دست‌کم ۱۶ نظامی پاکستانی کشته شده‌اند.

طالبان اما ادعای پاکستان مبنی بر استفاده از خاک افغانستان علیه آن کشور را رد می‌کنند و در این زمینه به اسلام‌آباد اطمینان می‌دهند.

در همین حال، یک مقام ارشد امنیتی پاکستان که اطلاعات مستقیمی از عملیات مرزی دارد به رویترز گفته است: «ما عملیات مبتنی بر اطلاعات را تشدید کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که از ورود شبه‌نظامیان خودداری می‌کنیم.»

یکی دیگر از مقام‌های پاکستانی نیز گفته است که این کشور مصمم است تا در مناطق قبایلی، سرزمین‌هایی را که از کنترل دولت مرکزی خارج است، تحت حاکمیت مرکزی قرار دهد و مرزها را با حصار مشخص و کنترل کند.

او گفته است: «ما هر کسی را هدف قرار می‌دهیم، چه جدایی‌طلبان و چه شبه نظامیان اسلام‌گرا، که یک تهدید باشد.»

رویترز نوشته است که پاکستان برای سال‌ها از روابط خوب با طالبان افغانستان برخوردار بوده است، با آنکه در طول ۲۰ سال حضور امریکا در افغانستان رسماً متحد ایالات متحده بود.

به نوشته‌ی این خبرگزاری، اما از آنجایی که پاکستان با خشونت اسلام‌گرایان و جدایی‌طلبان پاکستانی دست و پنجه نرم می‌کند، انتظار اسلام‌آباد از طالبان افغانستان برای کنترل مرز، عملی نشده است.

این رسانه نوشته است که مقام‌های پاکستانی که به طور فزاینده‌ای ناامید شده‌اند، طالبان را تحت فشار قرار داده‌اند تا فضا و منابع را در اختیار ستیزه‌جویان قرار ندهند. در این مورد معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان در سفرش به کابل درخواست‌هایی از طالبان مطرح کرده است.