نصیراحمد فایق

نماینده‌ی افغانستان در سازمان ملل حمله‌ی نظامی روسیه به اوکراین را محکوم می‌‌کند

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که افغانستان و میانمار به قطع‌نامه‌ی سازمان ملل که تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند، رأی می‌دهند.

طبق این گزارش، افغانستان و میانمار به‌جای رأی مخالف یا ممتنع، قصد حمایت از این قطع‌نامه را دارند.

در این راستا، نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانسان در سازمان ملل هم در پیامی به صدای امریکا گفته است که به نمایندگی از افغانستان، با رعایت اصول روابط بین‌المللی، در قطع‌نامه‌ی سازمان ملل متحد با «تجاوز روسیه» بر اوکراین مخالفت می‌کند.

این درحالی است که آقای فایق، از حکومت مستقر در کابل نمایندگی نمی‌کند. وزارت خارجه‌ی طالبان پیشتر گفته بود که حکومت سرپرست این گروه براساس سیاست بی‌طرفی، از روسیه و اوکراین می‌خواهد که بحران کنونی را از راه گفت‌وگو و مسیر مسالمت‌آمیز حل کنند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشته است که تقریباً ۱۰۰ کشور از مجموع ۱۹۳ کشور در سازمان ملل متحد از قطع‌نامه‌ی محکومیت حمله‌ی روسیه به اوکراین حمایت می‌کنند.

این قطع‌نامه که توسط خبرگزاری فرانسه رویت شده است، «تصمیم روسیه درباره‌ی آماده‌باش نیروهای هسته‌ای این کشور را محکوم می‌کند».

این قطع‌نامه، همچنین خواستار خروج فوری نیروهای روسیه از اوکراین و تأیید مجدد حاکمیت اوکراین است.

دو سوم اعضا باید برای تصویب این قطع‌نامه رأی مثبت دهند.

به نوشته‌ی خبرگزاری فرانسه، قطع‌نامه‌های مجمع عمومی برخلاف قطع‌نامه‌های تصویب شده توسط شورای امنیت غیرالزام‌آور هستند؛ اما رأی قوی مثبت، انزوای روسیه در صحنه جهانی را برجسته می‌کند.