اطلاعات روز

حمله‌ی روسیه به اوکراین؛ اعلام آتش‌بس موقت در شهر ماریوپل برای خروج غیرنظامیان

مقام‌های اوکراینی اعلام کردند که برای تخلیه‌‌ی غیرنظامیان از شهر ماریوپل این کشور، آتش‌بس برقرار شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، غیرنظامیان پنج ساعت وقت دارند که شهر ماریوپل را ترک کنند.

شورای شهر ماریوپل در بیانیه‌ای اعلام کرده است که غیرنظامیان می‌توانند به سمت شهر زاپوریژژیا حرکت کنند.

در این بیانیه به نقل از وادیم بویچنکو شهردار ماریوپل آمده است: «با توجه به اینکه شهر ما دائماً زیر آتش بی‌رحمانه اشغالگران است، راه‌حل ‌دیگری وجود ندارد».

حمله‌ی نظامی روسیه به اوکراین امروز وارد دهمین روز خود شد. تلاش‌های بین‌المللی برای خاتمه دادن به جنگ همچنان بی‌نتیجه مانده است.

در شرایطی که حملات زمینی و هوایی نیروهای روسی به شهرهای اوکراین ادامه یافته است، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور این کشور از ناتو به دلیل عدم حمایت از ایده برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز خاک اوکراین به شدت انتقاد کرده و گفته است اعضای این پیمان در قبال ادامه خونریزی‌ها مسئول هستند.

از دید کارشناسان، اعلام پرواز ممنوع از سوی ناتو به معنای دخالت مستقیم این پیمان در جنگ اوکراین است.

کشورهای غربی اما به گونه‌ی غیرمستقیم تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع کرده و همچنین وعده‌ی ارسال تجهیزات به اوکراین را داده‌اند.

در این راستا، روزنامه‌ی نیویارک تایمز به نقل از مقام‌های وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون گزارش داده است روزانه ۱۴ هواپیمای باری غول‌پیکر تسلیحات جنگی شامل موشک‌های ضدتانک جاولین، موشک‌های زمین به هوای استینگر، راکت‌اندازها، تفنگ و مهمات را به اوکراین منتقل می‌کنند.

این میزان پرواز تنها برای یک فرودگاه در لهستان است. بنابر گزارش منتشره، تجهیزات و ادوات جنگی که حاصل کمک ۲۲ کشور هستند نخست با هواپیما به پولند و رومانیا در نزدیکی مرز اوکراین فرستاده می‌شوند. سپس از آن‌جا به صورت زمینی به داخل اوکراین منتقل شده و میان واحدهای ارتش توزیع می‌شوند.