اطلاعات روز

کرملین موضع غرب علیه روسیه را «راهزنی اقتصادی» خواند

دیمیتری پسکوف، سخن‌گوی کرملین با اشاره به وضع تحریم‌‌های شدید از سوی غرب علیه روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین، گفته است که «روسیه بسیار بزرگ‌تر از آن است که منزوی شود؛ زیرا جهان بسیار بزرگ‌تر از ایالات متحده‌ی امریکا و اروپا است».

به گزارش رویترز، او امروز (شنبه، ۱۴ حوت) به خبرنگاران گفته است که غرب درگیر «راهزنی اقتصادی» علیه روسیه است و مسکو پاسخ این کار را خواهد داد. او مشخص نکرده که چه پاسخی در انتظار غرب است، اما گفته است که در راستای منافع روسیه خواهد بود.

پسکوف گفته است: «همان‌طور که می‌دانید، باید پاسخی مناسب به راهزنان اقتصادی وجود داشته باشد.»

حمله‌ی روسیه به اوکراین، که آن‌را ولادیمیر پوتین «عملیات نظامی ویژه» با هدف خلع سلاح همسایه خود می‌نامد، تحریم‌های شدیدی را علیه مسکو در پی داشته است.

جنگ ناشی از این حمله‌ی نظامی امروز وارد دهمین روز شد. دو دور مذاکره میان طرف‌های درگیر و تلاش‌های بین‌المللی برای خاتمه‌دادن به جنگ همچنان بی‌نتیجه مانده است.

امروز در شهر ماریوپل در شرق اوکراین برای خروج غیرنظامیان آتش‌بس موقت برقرار شده بود؛ اما براساس آخرین گزارش‌ها، این شهر دوباره زیر آتش نظامیان روسی قرار گرفته است.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین می‌گوید که تخلیه‌ی غیرنظامیان در منطقه‌ای از این کشور که مقامات دفاعی روسیه آتش‌بس اعلام کرده بودند متوقف شده است.

کریلو تیموشنکو، معاون دفتر ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین گفته است که تلاش برای تخلیه متوقف شده است زیرا شهر ماریوپل زیر آتش گلوله است.

وی افزوده است: «طرف روسی به آتش‌بس پایبند نیست و به گلوله‌باران ماریوپل و مناطق اطراف آن ادامه می دهد.» وی در عین حال تاکید کرده که گفت‌وگوها با روسیه برای برقراری آتش‌بس و تضمین ایجاد یک کریدور انسان‌دوستانه ایمن ادامه دارد.