نشست وزیران خارجه‌ی روسیه و اوکراین؛ کیف: برای آتش‌بس پیشرفتی حاصل نشد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی روسیه با دیمیتری کولبا، همتای اوکراینی خود در ترکیه دیدار کرد.

دو طرف در پایان نشست سه‌جانبه که به ابتکار آنکارا و با حضور مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه‌ی ترکیه برگزار شد، در دو کنفرانس خبری مجزا حاضر شدند و نتایج گفت‌‌وگوهای‌شان‌را اعلام کردند.

وزیر خارجه‌ی اوکراین در نشست خبری خود گفت که برای برقراری آتش‌بس فوری در این ملاقات پیشرفتی حاصل نشد.

دیمیتری کولبا افزود که حاضر است برای تلاش در جهت پایان‌دادن به جنگ و رنج مردم کشورش و نیز آزادسازی اوکراین از اشغال روسیه بار دیگر در همین قالب گفت‌وگویی با همتای روسی خود داشته باشد.

سرگئی لاوروف هم با تأکید بر ادامه‌ی گفت‌وگوها برای حل بحران موجود تحویل سلاح از سوی کشورهای غربی به کیف را «بسیار خطرناک» خواند.

آقای لاوروف گفت: «ما قصد نداریم به کشور دیگری حمله کنیم. تهدید مستقیم علیه روسیه وجود داشت و سال‌ها درباره‌ی این موضوع صحبت کرده بودیم. شرایط در دونتسک و لوهانس نشان می‌دهد که حمله و تجاوز از ماه‌ها پیش تدارک دیده شده بود.»

به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه‌ی روسیه بیان کرد که مسکو خواستار غیرنظامی‌شدن اوکراین بوده و آماده‌ی بحث در مورد ضمانت‌های امنیتی ‌کیف است.

لاوروف گفت: «ما خواهان نظامی‌سازی اوکراین، چه با ناتو و چه بدون ناتو نیستیم، زیرا بدون ناتو نیز می‌توان سیستم‌هایی را در آنجا قرار داد که قلمرو ما را در معرض تهدید قرار دهد.»

از آغاز حمله‌ی روسیه به اوکراین دو هفته گذشت. ارتش اوکراین تا کنون در شهرهای بزرگ در برابر تهاجم نظامیان روسی مقاومت کرده‌اند؛ اما این جنگ تلفات و خسارات سنگین بر جای گذاشته است.