اطلاعات روز

خبرگزاری فرانسه: دیپلمات‌های افغانستان تحت فشار طالبان هستند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است که سفارتخانه‌های افغانستان در کشورهای خارجی که از به رسمیت‌شناختن طالبان خودداری کرده‌اند، با فشار فزاینده کابل برای پذیرش دیپلمات این گروه مواجه هستند.

این رسانه نوشته است که نزدیک به ۶۰ سفیر، کنسول یا روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان که توسط حکومت پیشین منصوب شده‌اند، با حکومت طالبان حاضر به همکاری نشده‌اند.

خالد ذکریا، سفیر افغانستان در ایتالیا گفته است که طالبان با زور قدرت را به دست گرفته و از هرگونه مشروعیت داخلی یا خارجی محروم‌اند.

او افزوده است که با توجه به این‌که دولت طالبان از نظر دیپلماتیک به رسمیت شناخته نشده، وی نیز از دستورات آنها اطاعت نمی‌کند.

یوسف غفورزی، سفیر افغانستان در نروژ به خبرگزاری فرانسه گفته است که آنها در وضعیت بسیار ناگواری قرار دارند؛ «اما همچنان باید در این شرایط سخت به فعالیت خود ادامه دهیم.»

غفورزی گفته که او و همکارانش هیچ تماسی با رژیم جدید نداشته‌اند و ماه‌هاست حقوق دریافت نکرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشته است که قرار است سفارت افغانستان و کنسولگری‌های این کشور در ایالات متحده در هفته‌ی آینده بسته می‌شوند. در این زمینه منابع به اطلاعات روز گفته بودند که قرار است که سفارت افغانستان در ۱۶ مارچ هفته جاری تعطیل شود.

به گفته‌ی یک منبع، به‌دنبال مسدود‌شدن حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در واشنگتن، این سفارت در آستانه‌ی تعطیلی کامل قرار گرفته است.

یک مقام امریکایی گفته است که دستگاه دیپلماسی امریکا قصد دارد با هماهنگیِ پرسنل سفارت و کنسولگری‌های افغانستان از هفته آینده تسهیلات لازم را برای بسته‌شدن منظم دفاتر به‌منظور حفظ و حراست از تمامی دارایی‌های نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور در ایالات متحده تا زمان از سرگیری مجدد فعالیت‌ها فراهم کند.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که سفیران افغانستان به‌دنبال قطع منابع مالی مجبور به کاهش چشم‌گیر هزینه شده و همچنین هزینه‌های کنسولی را برای درآمدزایی افزایش داده‌اند.

فرید ماموندزی، سفیر افغانستان در دهلی نو می‌گوید که سفارتخانه تحت ریاست او هیچ‌گونه بودجه‌ای ندارد و هیچ کمک مالی نیز از کابل دریافت نمی‌کند.

او گفته است: «در نبود حمایت مالی مورد نیاز و نیز کاهش منابع مالی، ماه‌هاست که نمی‌توانیم حقوق کارکنان را پرداخت کنیم. ما به همین جهت مجبور شده‌ایم از تعداد کارکنان بکاهیم و هزینه‌های ماموریت را به کم‌ترین حد ممکن برسانیم.»

مشخص نیست که ویزاها، گواهی‌ها و سایر اسناد صادر شده توسط سفارتخانه‌های افغانستان تا چه زمانی، از سوی طالبان و جامعه بین‌المللی، مورد پذیرش است.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود همچنین نوشته است که در تعداد انگشت‌شماری از کشورها، برخی از سفیران پست‌های خود را ترک کرده‌اند یا توسط طالبان که نمایندگان خود را منصوب کرده‌، اخراج شده‌اند. طبق این گزارش، دیپلمات‌های طالبان هم با مشکلاتی مواجه‌اند.

در سفارت افغانستان در پاکستان که تحت مدیریت کاردار منصوب‌شده از طرف طالبان است، حقوق کارکنان سفارتخانه و کنسولگری‌ها از ماه سپتامبر پرداخت نشده است.

یک منبع در کنسولگری در پشاور گفته است که کارمندان با درآمد حاصل از هزینه‌های تمدید ویزا و تمدید پاسپورت و گواهی ازدواج زندگی می‌کنند.

در پکن، زمانی که یک دیپلمات ارشد وفادار به طالبان به سمت سفارت منصوب شد، سفیر قبلی استعفا داد که اکنون به‌طور غیررسمی رهبری آن را بر عهده دارد.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که طالبان همچنین توانسته‌اند سفیران خود را در ازبیکستان و ایران هم منصوب کنند.

در همین حال روسیه اعلام کرده است که آماده‌ی پذیرش «دو یا سه» دیپلمات جدید است، اما آنها جای سفیر فعلی را نخواهند گرفت.

به تازگی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست طالبان گفته است که سفارت افغانستان در ترکیه هم از کابل هدایت می‌گیرد.

در حال حاضر امیرمحمد رامین، سفیر افغانستان در ترکیه است که توسط حکومت پیشین منصوب شده است.

با گذشت هفت ماه از تسلط طالبان بر کابل، تاکنون هیچ کشوری حاکمیت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

تشکیل حکومت فراگیر، مبارزه با تروریسم و احترام به حقوق بشر از شروط کشورها و مجامع بین‌المللی برای شناسایی دولت طالبان است. طالبان مدعی‌اند که این شرایط را انجام داده‌اند.