عکس: آرشیف

کرزی ایجاد کمیسیون توسط طالبان برای عودت چهره‌های سیاسی را «گام نیک» خواند

حامد کرزی، ریيس‌جمهور پیشین، ایجاد کمیسیون ویژه توسط طالبان به هدف عودت چهره‌های سیاسی به افغانستان را یک «گام نیک» در راستای تأمین صلح و ثبات دایمی دانسته و از آن استقبال کرده است.

کابینه‌ی حکومت سرپرست طالبان، برای برگشت «شخصیت‌های مختلف افغان» کمیسیون ویژه ایجاد کرده است.

این کمیسیون تحت‌ عنوان «کمیسیون عودت و ارتباط» ایجاد شده و آن‌را مولوی شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم رهبری می‌کند.

به نقل از اعلامیه‌ی دفتر آقای کرزی، او امیدوارست که این کمیسیون برای برگشت آن‌عده «هموطنانی که بیرون از کشور به‌سر می‌برند اقدامات لازم را روی‌دست بگیرد».

کرزی که خودش تاکنون اجازه‌ی خروج از افغانستان را ندارد، گفته است که کمیسیون ویژه‌ی طالبان با ایجاد فضای تفاهم و اعتماد، زمینه‌ی آن‌را فراهم کند که مردم افغانستان بتوانند در تصامیم ملی کشور اشتراک و برای «آبادانی شانه به شانه‌ی همدیگر تلاش کنند».

وان برانت، سفیر اتحادیه‌ی اروپا برای افغانستان هم از تصمیم کابینه‌ی حکومت سرپرست طالبان برای ایجاد کمیسیون ویژه به هدف عودت چهره‌های سیاسی به افغانستان استقبال کرده است.

برانت صبح امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ حوت) در تویتی نوشته است که اگر «این تصمیم طالبان درست باشد»، بخشی از رویکرد گسترده‌تر به سمت مشروعیت بیشتر دولت آینده و شامل همه اقشار جامعه افغانستان است. پس از روی‌کارآمدن طالبان اکثریت چهره‌های سیاسی و مقام‌های حکومت پیشین از افغانستان فرار کرده‌اند. پیش از این هم طالبان بارها از مقام‌های پیشین خواسته بودند تا به کشور برگردند.