روند توزیع کمک در دایکندی

روند توزیع کمک برای ۲۴۰۰ خانواده در دایکندی آغاز شد

مؤسسه خیریه «ابرار» با حمایت مالی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روند توزیع پول نقد و کیت‌های زمستانی را برای ۲۴۰۰ خانواده در ولسوالی های نیلی، گیزاب و کیتی دایکندی آغاز کرد.

نجیب‌الله عبدالخبیر، مسئول مالی و اداری مؤسسه «ابرار» در دایکندی گفت که این کمک‌ها شامل پول نقد و کیت زمستانی است که برای هر خانواده ۲۰۰ دالر امریکایی و یک کیت مکمل زمستانی در نظر گرفته شده است. به‌گفته‌ی او، هر کیت زمستانی نیز شامل پنج تخته کمپل، مواد شوینده و لباس‌های گرم زمستانی می‌شود که ۱۰۵ دالر ارزش دارد.

عبدالخبیر گفت که ۶۰ درصد از کسانی که از این برنامه مستفید می‌شوند، زنانی اند که هر کدام سرپرستی یک خانواده را بر عهده دارد. ۴۰ درصد دیگر خانواده‌های بیجاشده‌ی داخلی، فقرا و افراد دارای معلولیت هستند.

او توزیع این کمک‌ها را برای مردم دایکندی ناچیز دانسته و می‌گوید که در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد مردم این ولایت زیر خط فقر قرار دارند.

با این حال، کسانی که از این برنامه مستفید شده‌اند، ضمن استقبال از توزیع این کمک‌ها، در عین حال می‌گویند که این مقدار کمک‌ها برای خانواده‌ها درکوتاه‌مدت موثر است، اما مشکلات اقتصادی مردم را در درازمدت حل نمی‌کند.

احمد که از طریق این برنامه کمک دریافت کرده، می‌گوید که نهادهای امدادرسان ملی و بین‌المللی باید زمینه‏ی کار را برای مردم فراهم و کمک‌ها را در بدل کار به مردم توزیع کنند. او همچنین می‌گوید که توزیع کمک در بدل کار هم سبب آبادی وطن می‌شود و هم سبب بهبود وضعیت معیشتی خانواده‌ها می‌شود.

با این حال، دفتر رسانه‌های والی بامیان با نشر خبرنامه‏ای، اعلام کرده است که روند توزیع کمک‌های غذایی و گرمایشی برای ۸۰۰ خانواده در ولسوالی یکه‌ولنگ نمبر۱ آغاز شده است. براساس خبرنامه، این کمک‌ها از طرف مؤسسه   UNION AID برای افراد مستحق توزیع می‌شود.

در خبرنامه آمده است که عبدالله سرحدی، والی طالبان برای بامیان از مؤسسات خواسته است تا کمک‌های بشری‌شان را در فضای کاملا شفاف و عادلانه به افراد «مستمند و بی‌بضاعت» توزیع کنند.