دانش‌آموزان و آموزگاران معترض در کابل: خاک پاکم را گرفتی، درس و مشقم را نگیر

گروهی از دانش‌آموزان و آموزگاران و فعالان حقوق زن در کابل در اعتراض به تصمیم طالبان مبنی بر بستن مکاتب متوسطه و لیسه به‌روی دختران، تظاهرات کردند.

آنان امروز (شنبه، ۶ حمل) در راهپیمایی‌ شان خواستار بازگشایی مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم شدند.

زنان معترض شعار «ما درس می‌خواهیم، ما نان می‌خواهیم، ما کار می‌خواهیم» را سر می‌دادند و خواستار عدالت شدند. یکی از این معترضان پلاک کاردی با پیامی «خاک پاکم را گرفتی، درس و مشقم را نگیر» را با خود حمل می‌کرد.

شماری از معترضان کتاب‌های درسی مکتب را نیز در دست داشتند.

یکی از این زنان معترض می‌گوید، با تعطیلی مکاتب، دختران گوشه‌نشین و استعدادهای آنها کشته می‌شود.

قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی هفته گذشته، روز چهارشنبه ( ۳ حمل) در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف طالبان در همان روز اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.

این تصمیم واکنش‌های منفی گسترده‌ای ملی و بین‌المللی را در پی داشته است.

به‌تازگی نمایندگان ۱۰ کشور در شورای امنیت سازمان ملل در یک بیانیه‌ی مشترک از طالبان خواسته‌اند که اجازه دهند تا تمام دختران در افغانستان بتوانند به مکتب بروند.

این بیانیه از طرف ناروی، آلبانیا، برازیل، فرانسه، گابن، ایرلند، مکزیک، بریتانیا، امریکا و امارات متحده عربی صادر شده است.

این کشورها گفته‌اند: «پیام ما روشن است: همه دختران در افغانستان باید بتوانند به مکتب بروند.»

گفتنی است که پس از روی‌کارآمدن طالبان زنان و دختران با محدویت‌های گسترده‌ مواجه شده‌اند. این گروه زنان را از کار در بیشتر ادارات دولتی نیز منع کرده‌اند.

همین‌طور، طالبان اعتراضات مسالمت‌آمیز زنان را هم به شدت سرکوب کردند. در چندین مورد، چندین زن معترض از سوی طالبان بازداشت و زندانی شدند.