اتهام جنایات جنگی علیه روسیه؛ اوکراین از کشف ۴۱۰ جسد در حومه کیف خبر داد

دادستانی اوکراین از کشف اجساد ۴۱۰ غیرنظامی در مناطق آزادشده از کنترل نیروهای روسی در حومه کیف خبر داده است.

نیروهای روسی از برخی مناطق از جمله حومه کیف، پایتخت اوکراین عقب‌نشینی کرده‌اند و همزمان اوکراین می‌گوید، بر کل کیف کنترل دارد.

براساس گزارش‌ها، در مناطقی که از کنترل نیروهای روسی آزاد شده، صدها جسد غیرنظامی کشف شده است. از جمله در شهر بوچا، واقع در ۳۰ کیلومتری کیف، مقام‌های اوکراینی، از کشف یک گور دسته‌جمعی در این شهر خبر داده‌اند.

به‌گفته این مقام‌ها، دستکم جسد بی‌جان ۵۷ نفر در این محل پیدا شده است که تعدادی از آن‌ها حتا به‌صورت کامل مدفون نشده بودند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که برخی اجساد در خیابان‌های بوچا رها شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به‌دنبال کشف این اجساد، اوکراین و کشورهای غربی سربازان روسیه را به جنایات جنگی متهم کردند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین روسیه را متهم به«نسل‌کشی» می‌کند. او امروز (یک‌شنبه، ۱۴ حمل) در اظهاراتی گفت که روسیه به‌دنبال حذف «کل ملت» اوکراین است.

ارتش روسیه کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا را تکذیب کرده است. مسکو تصاویر منتشرشده از اجساد را «ساختگی» خوانده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در واکنش به انتشار تصاویری از کشف اجساد غیرنظامیان در خیابان‌های بوچا از «جنایت جنگی» سخن گفته و «حملات نفرت‌انگیز» به غیرنظامیان را محکوم کرده است.

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا در واکنش خود گفته است که مقام‌های روسیه «باید حساب پس بدهند».

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه در واکنش به تصاویر منتشر شده از اجساد در شهر بوچا گفته است که مقام‌های روسیه «باید پاسخ‌گوی جنایات» روی داده در این شهر باشند.