اطلاعات روز

نشست پارلمان پاکستان درباره‌ی سرنوشت عمران خان به تعویق افتاد

جلسه رأی‌گیری در پارلمان پاکستان درباره‌ی طرح رای عدم‌اعمتاد به عمران خان، نخست‌وزیر این کشور به تعویق افتاده است.

به گزارش جیونیوز، قرار بود جلسه مجلس ملی پاکستان برای تصمیم‌گیری درباره‌ی سرنوشت عمران خان امروز (شنبه، ۲۰ حمل) ساعت ۱۰:۳۰ صبح آغاز شود؛ اما اسد قیصر، رییس پارلمان تصمیم گرفته تا جلسه را به مدت یک ساعت و ۳۰ دقیقه به تعویق بیندازد.

در ابتدای جلسه‌ی امروز، شهباز شریف، رهبر مخالفان سخنرانی کرد؛ اما نمایندگان سخنان او را قطع کردند.

او به رییس پارلمان گفت که این جلسه طبق دستور دیوان عالی کشور برگزار می‌شود و افزود که امروز اپوزیسیون با اتخاذ رویه قانونی نخست‌وزیر «منتخب» را برکنار خواهد کرد.

پارلمان پاکستان به پیشنهاد عمران خان توسط رییس‎‌جمهور این کشور منحل شده بود. دادگاه عالی پاکستان اما روز پنج‌شنبه (۱۸ حمل) این کار را خلاف قانون اساسی دانسته و پارلمان را دوباره احیا کرد.

دادگاه عالی پاکستان گفته است که نخست‌وزیر حق توصیه به رییس‌جمهور برای انحلال پارلمان را نداشته است.

این دادگاه، رد طرح رأی عدم‌اعتماد به عمران خان را هم خلاف قانون اساسی اعلام کرده است.

در حکم دادگاه عالی پاکستان آمده است: «اگر رای عدم اعتماد به نخست‌وزیر به نتیجه برسد، پارلمان نخست‌وزیر جدید را منصوب می‌کند.»

رییس قوه قضائیه پاکستان حکم نایب رییس پارلمان پاکستان مبنی بر رد طرح رای‌ عدم‌اعتماد به عمران خان را نقض ماده ۹۵ قانون این کشور اعلام کرده است.

قرار بود روز یک‌شنبه (۱۴ حمل) درباره‌ی طرح رأی عدم‌اعتماد به دولت عمران‌ خان رأی‌گیری شود؛ اما قاسم خان سوری، نایب رییس پارلمان پاکستان این طرح را «غیرقانونی» خوانده و آن‌را رد کرد.

پس از آن‌که طرح رأی‌ عدم‌اعتماد به دولت عمران خان رد شد، او از عارف علوی خواست که پارلمان را منحل کند تا انتخابات جدید برگزار شود.

تصمیم اخیر دادگاه پاکستان با استقبال مخالفان دولت او مواجه شده است.

اپوزیسیون دولت عمران خان می‌گوید که رای لازم برای سرنگونی دولت او را در اختیار دارد.

خود آقای خان پیشتر مدعی شده بود که امریکا توطئه‌ای را برای برکناری او از قدرت ترتیب داده است.