اطلاعات روز

بانک جهانی: جنگ اوکراین، ناامنی غذایی در افغانستان را تشدید می‌کند

بانک جهانی می‌گوید که افغانستان به‌دلیل جنگ اوکراین با افزایش قیمت مواد غذایی مواجه است و ناامنی غذایی در این کشور تشدید خواهد شد.

این بانک امروز (چهارشنبه، ۲۴ حمل) در گزارشی گفته است که آسیای جنوبی شاهد رشد اقتصادی آهسته تر است، زیرا جنگ در اوکراین بازیابی اقتصادی را مختل و چالش‌های موجود را بدتر می‌کند.

در این گزارش آمده است که کشورهای جنوب آسیا در حال حاضر با افزایش قیمت کالاها، تنگناهای عرضه و آسیب‌پذیری در بخش‌های مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به گفته‌ی بانک جهانی، جنگ در اوکراین این چالش‌ها را تشدید خواهد کرد و به تورم و افزایش کسری مالی کمک می‌کند.

هارتویگ شافر، معاون بانک جهانی در آسیای جنوبی گفته است که این منطقه در دو سال گذشته با شوک‌های متعددی از جمله اثرات ناشی از همه‌گیری کرونا مواجه شده است.

در گزارش بانک جهانی به نقل از هارتویگ شافر آمده است: «قیمت بالای نفت و مواد غذایی ناشی از جنگ در اوکراین تأثیر منفی شدیدی بر درآمد واقعی مردم خواهد داشت. با توجه به این چالش‌ها، دولت‌ها باید سیاست‌های پولی و مالی را برای مقابله با شوک‌های خارجی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برنامه‌ریزی کنند و در عین حال پایه‌های رشد [اقتصاد] سبز، انعطاف‌پذیر و فراگیر را ایجاد کنند.»

بانک جهانی تأکید کرده است که به‌دلیل جنگ اوکراین، همه کشورهای منطقه با چالش‌های اقتصادی مواجه خواهند شد. به گفته‌ی این بانک، در افغانستان، افزایش قیمت مواد غذایی، ناامنی غذایی را تشدید خواهد کرد.

این گزارش توصیه می‌کند که کشورها از یارانه‌‌های ناکارآمد سوخت که به نفع خانواده‌های ثروتمندتر و کاهش منابع عمومی است، دوری‌ کنند. کشورهای جنوب آسیا نیز باید با وضع مالیات بر محصولاتی که باعث آسیب زیست محیطی می‌شوند، به سمت اقتصاد سبزتر حرکت کنند.

این در حالی است که پس از روی‌کارآمدن طالبان، اقتصاد افغانستان که به کمک‌های خارجی وابسته بود، فروپاشیده است. در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی مواجه‌اند و نیاز به کمک بشری دارند.