بیماری عصبی و زندگی در قفس؛ مرد قندهاری توان درمان دخترش را ندارد

بی‌بی آسیه، دختر ۱۸ ساله قندهاری به‌دلیل داشتن بیماری عصبی سال‌هاست که در قفس نگهداری می‌شود. جان آغا، پدر بی‌بی آسیه می‌گوید که دخترش از سه سالگی به این طرف به بیماری عصبی مبتلا شده و حدود نصف عمرش را داخل قفس گذرانده است.

جان آغا به روزنامه اطلاعات روز گفت: «بی‌بی آسیه سه ساله بود که دچار تب شدید و بعداً دچار یک بیماری عقلی و عصبی شد که تا هنوز او را اذیت می‌کند.»

به‌گفته‌ی او، شدت بیماری عصبی بی‌بی آسیه باعث شده است که او بیشتر عمرش را در قفس سپری کند. او افزود که نه تنها اعضای خانواده‌اش، بلکه مردم محل نیز به‌دلیل بیماری عصبی دخترش به عذاب بودند.

جان آغا علاوه کرد که پول کافی برای درمان دخترش ندارد و به‌دلیل فقر و ناداری، او را در قفس گذاشته است. او تأکید کرد که از بیماری دخترش بسیار ناراحت است.

با توجه به پیشرفت‌های چشم‌گیر در سیستم صحی افغانستان در طی سال‌های پیش از سقوط جمهوریت، اما داکتران در قندهار می‌گویند که هنوز هم امکانات لازم برای درمان چنین بیماری‌ها را در اختیار ندارند. این داکتران از بیماری شبیه به بیماری بی‌بی آسیه به‌عنوان یک چالش در عرصه طبابت افغانستان یاد می‌کنند.

از سوی هم، حافظ سعید، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ولایت قندهار می‌گوید که در حد توان با خانواده‌ی این دختر همکاری کرده‌اند. او می‌گوید که نام پدر بی‌بی آسیه را در فهرست افرادی قرار داده‌اند که هر ماه از سازمان‌های کمک‌کننده، غذا دریافت خواهند کرد.

 افغانستان یکی از کشورهایی است که بیشتر سازمان‌‌های بین‌‌المللی در بخش صحت این کشور سرمایه‌‌گذاری کرده‌اند اما هنوز هم مردم افغانستان برای درمان به کشورهای همسایه می‌روند.