اتحادیه اروپا
عکس: گلوبال تایمز

اتحادیه اروپا: حملات اخیر در افغانستان خطر افزایش خشونت و بی‌ثباتی را به همراه دارد

اتحادیه اروپا حملات اخیر به مساجد را «شنیع» خوانده و گفته است که هدف قرار‌دادن اماکن مذهبی نقض قوانین بین‌المللی است.

در بیانیه‌ی بخش سیاست اتحادیه اروپا که در واکنش به حمله‌ی دو روز پیش به مسجد شیعیان در مزارشریف منتشر شده، آمده است که حملات اخیر، موارد نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی است و همچنین در دین اسلام جنایت شمرده می‌شود.

اتحادیه اروپا گفته است که حملات اخیر خطر دامن‌زدن به خشونت و بی‌ثباتی بیشتر در افغانستان را به همراه دارد و همچنین می‌تواند بی‌ثباتی در منطقه ایجاد کند.

این اتحادیه از طالبان خواسته است که امنیت همه شهروندان افغانستان را تضمین و تحقیقات درباره‌ی این حملات را همگانی کنند و همچنین عاملان آن‌را مورد بازخواست قرار دهند.

اتحادیه اروپا افزوده است که همه شهروندان افغانستان، از جمله اقلیت‌های قومی و مذهبی، شایسته زندگی در امنیت و با احترام کامل به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود هستند.

صبح روز سه‌شنبه (۳۰ حمل) منطقه هزاره‌نشین غرب کابل گواه سه انفجار پی‌هم بود. انفجار نخست در آموزشگاه «ممتاز» رخ داد. دو انفجار پی‌هم دیگر که گفته می‌شود ناشی از حملات انتحاری بوده، در مقابل مکتب «عبدالرحیم شهید» رخ داد. در این انفجار ده‌ها نفر عمدتاً دانش‌آموز کشته و یا زخمی شده‌اند.

دو روز پس از حملات غرب کابل، انفجارهای زنجیره‌ای در کابل، بلخ، قندوز و ننگرهار رخ داد.

مرگبارترین انفجار در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ در یک مسجد شیعیان رخ داد. در این حمله که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، بیش از ۱۲۰ نفر کشته و زخمی شدند.

چاشت دیروز (جمعه، ۲ ثور) هم یک انفجار در مسجد «مولوی سکندر» در ولسوالی امام صاحب قندوز، هنگامی رخ داد که نمازگزاران و طلبه‌ها پس از ادای نماز جمعه در حال تشکیل حلقه‌ی ذکر بودند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته است که در این حمله ۳۳ غیرنظامی به‌شمول کودکان کشته و ۴۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

منابع مردمی اما به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که در این رویداد دست‌کم ۶۰ نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

مجاهد عاملان این رویداد را عناصر «فتنه گر و شریر» خوانده و گفته است که آنها به‌زودی بازداشت و مجازات خواهند شد.

مسئولیت این انفجار را تا کنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است.