اطلاعات روز

«۵۰ کشته و ده‌ها زخمی»؛ در آستانه‌ی عید فطر خانقاه صوفیان در کابل هدف قرار گرفت

خبرگزاری رویترز به نقل از ملا امام مسجد و خانقاه فرقه‌ی صوفیان در ناحیه‌ی ششم شهر کابل گزارش کرده است که در حمله‌ی امروز بیش از ۵۰ نفر کشته شده‌اند. همزمان، شاهدان عینی می‌گویند که بیش از ۷۰ نفر در این حمله کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

عصر امروز (جمعه، ۹ ثور) خانقاه فرقه‌ی صوفیان (خانقاه خلیفه صاحب) در منطقه‌ی سه‌راهی علاءالدین در ناحیه‌ی ششم شهر کابل هدف انفجار قرار گرفت. نوعیت انفجار تا کنون مشخص نشده است.

فرماندهی امنیه‌ی طالبان در کابل اما می‌گوید که شمار تلفات انفجار امروز در ناحیه‌ی ششم پایتخت به ۱۰ کشته و بیش از ۳۰ زخمی افزایش یافته است.

اطلاعات روز به‌صورت مستقلانه نتوانسته است آمار نهایی تلفات این حمله را تأیید کند.

پولیس طالبان در کابل گفته است که منسوبین امنیتی این گروه بررسی خود را درباره‌ی این حمله آغاز کرده‌اند.

مسئولیت این حمله را تا کنون هیچ گروهی به عهده نگرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان این حمله را محکوم کرده و گفته است که این گونه کشتارهای وحشیانه در ماه رمضان «ربطی به اسلام و کشور ندارند».

او با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده و گفته است که «عاملان این جنایات به‌زودی پیدا و مجازات خواهند شد».

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه حکومت پیشین در واکنش به حمله‌ی امروز گفته است که حمله به مساجد، تکیه خانه‌ها و خانقاه‌ها جنایت ضدبشری و مغایر ارزش‌های اسلامی و انسانی است.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین هم این حمله را محکوم کرده و گفته که این حمله کار دشمنان و اتحاد مردم افغانستان است.

کرزی این چنین حملات را توطئه خوانده و خواستار اقدام آگاهانه مردم افغانستان و تقویت بیشتر وحدت و همبستگی ملی برای خنثاکردن این توطئه شده است.

هیأت معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) نیز گفته است که این حمله جان انسان‌ها و مقدسات دینی را نادیده گرفته است. یوناما گفته است که دو کارمند این نهاد نیز که در داخل مسجد بوده، متأثر شده‌اند.

مته نودسن، معاون نماینده‌ی ویژه سازمان ملل در کابل گفته است: «حملات اخیر علیه غیرنظامیان، هدف قراردادن اقلیت‌های قومی و مذهبی، نشان‌دهنده‌ی روند نگران‌کننده در افغانستان است. این نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر است و باید فورا پایان یابد.»

خانم نودسن همچنین گفته است که حمله‌ی امروز به دنبال موجی از حملات در هفته‌های اخیر در مساجد و مدارس در شهرهای کابل، مزارشریف و قندوز صورت گرفته است که به‌طور خاص اعضای اقلیت‌های هزاره، شیعه و صوفیان را هدف قرار داده است.

طی روزهای اخیر این دومین حمله به خانقاه‌ها است.

جمعه هفته‌ی گذشته هم یک خانقاه در ولسوالی امام صاحب قندوز هدف یک حمله مرگبار قرار گرفته بود که در آن حمله حدود ۱۰۰ نفر کشته و زخمی شدند.

همچنین طی روزهای اخیر حملات علیه شیعیان نیز افزایش یافته است.

شام دیروز در دو انفجار جداگانه در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ دست‌کم ۱۱ نفر از شهروندان اهل تشیع کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند. مسئولیت این انفجارها را گروه داعش به عهده گرفته است.

پنج‌شنبه‌ هفته‌ی گذشته هم یک مسجد شیعیان در شهر مزارشریف هدف قرار گرفت که در نتیجه ده‌ها نفر کشته و یا زخمی شدند.

پیشتر هم مراکز آموزشی در غرب شهر کابل هدف انفجارهای مرگبار قرار گرفته بود که جان ده‌ها دانش‌آموز را گرفت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *